Metoda Step by Step. Tot ce trebuie sa stii!

/ / Modificat: 2016-10-05
Metoda Step by Step. Tot ce trebuie sa stii!

Metoda Step by Step este fara indoiala cea mai raspandita alternativa educationala din Romania. A fost promovata in tara noastra de Fundatia Soros, fiind preluata ulterior de organizatia neguvernamentala Centrul Step by Step pentru Educatie si Dezvoltare Profesionala (CEDP). Primele clase Step by Step pentru copiii din ciclul primar de invatamant au fost infiintate in anul 1994.

Performantele inregistrate de copii au determinat implementarea metodei si la gimnaziu, incepand cu anul scolar 1999-2000. Ea se aplica in prezent in foarte multe gradinite si scoli publice, singurele institutii private care o folosesc fiind Gradinita Bambi si Scoala Gimnaziala Step by Step din Bucuresti.

Ce este metoda Step by Step?

Metoda alternativa de educatie Step by Step a luat nastere in Statele Unite, in urma eforturilor mai multor pedagogi apreciati - Jean Piaget, Eric Erikson si LS Vagotsk. Acestia au inteles ca marile schimbari din societate isi pun amprenta asupra copiilor, impunand regandirea intregului proces educational. S-a creat astfel un sistem, bazat pe principiul educatiei pe orizontala, unde elevii si profesorii sunt prieteni, cadrele didactice avand rol de indrumatori ai copiilor.

Copiii sunt personalitati in formare si au nevoie sa li se dea ocazia sa faca descoperiri, sa exploreze si sa puna in practica exercitii diverse. In cadrul programului Step by Step, ei devin constienti inca din primul an de scoala ca toate evenimentele si schimbarile care au loc in lume sunt in stransa legatura unele cu altele. Copiii sunt incurajati sa participe activ la societate si sa aprecieze valorile modului de viata democratic.

Metoda Step by Step este centrata pe elev, vazut ca fiinta unica, demn de incredere si respect si tine seama de nevoile lui specifice, de dorintele si interesele lui. Personalitatea copilul constituie baza elaborarii comportamentului educativ al cadrului didactic. Acesta are sarcina de a crea un mediu favorabil formarii elevilor in functie de aptitudinile, dorintele si interesele lor.

Alternativa Step-by-Step poate fi integrata in educatia copiilor inca de la nastere, pana la varsta de 16 ani, pentru a asigura dezvoltarea "pas cu pas" a acestora, conform datelor psihologiei stiintifice. In scolile publice din Romania, aceasta alternativa educationala a fost implementata in urma unui parteneriat dintre CEDP si Ministerul Educatiei Nationale. Statul este cel care asigura spatiul necesar desfasurarii orelor, precum si salariile cadrelor didactice, iar CEDP organizeaaza cursurile de formare, asigurand totodata si asistenta tehnica.

Prescolarii si elevii invata dupa aceeasi programa scolara, ca si copiii din grupele si clasele traditionale. Diferenta consta in metodele de predare si evaluare, derivate din pricipiile Step by Step. Metodele de predare sunt centrate pe copil si incurajeaza implicarea familiei si a comunitatii in procesul de invatamant.

Copiii sunt incurajati sa faca propriile lor alegeri si sa isi exprime ideile intr-un mod creativ. Totdata se dezvolta ideea de ajutor, gandirea critica si capacitatea de a gandi liber, fara prejudecati sau temeri. Elevii din clasele Step by Step reusesc sa identifice singuri problema cu care se confrunta la un moment dat si sa o rezolve fara ajutorul adultilor. Ei devin capabili sa comunice cu usurinta, sa inteleaga ideile care le sunt transmise si sa negocieze.

sistem_educational_Step_by_Step

Principiile metodei Step by Step

Clasa Step by Step este axata pe necesitatile copilului, acesta avand posibilitatea sa-si creeze propriile cunostinte prin experientele si interactiunile cu lumea care ii inconjoara. Invatatoarele favorizeaza cresterea si dezvoltarea copilului prin dirijarea intereselor, necesitatilor si calitatilor acestuia.

Educatia individualizata

Fiecare copil este unic, prin urmare se va diferentiaza de ceilalti. Copiii diferiti se dezvolta in ritmuri diferite si trec de-a lungul anilor prin perioade critice specifice individualitatii lor. Prin urmare, nu trebuie sa compari performata copilului cu a altora, ci sa te raportezi la rezultatele lui anterioare.

Pe scurt, scopul educatiei individualizate este progresul copilului.

Colaborarea

In cadrul claselor Step by Step, copilul este motivat pozitiv si este invatat sa colaboreze cu ceilalti copii. In felul acesta, el se maturizeaza la nivel emotional si isi largeste cunoasterea. Motivarea pozitiva se realizeaza prin mapa de activitati, caietul de evaluare si acordarea de distinctii pentru rezultate deosebite intr-un domeniu. Se renunta astfel la sistemul de notare si acordare de premii existent in clasele traditionale.

Acordarea de note ar plasa copiii intr-o competitie permanenta si ar pune o presiune prea mare asupra lor. Desigur, acest lucru nu inseamna ca spiritul competitiv este ceva negativ. Competitiile isi au rostul lor, putand ajuta oamenii sa aiba mai multa incredere in ei si sa obtina confirmarea propriei lor valori. In cazul copiilor prescolari sau de scoala primara, s-a dovedit ca mediul competitiv nu genereaza cele mai bune rezultate. Copiii din clasele mici invata mult mai bine daca sunt incurajati sa colaboreze si daca sunt felicitati pentru rezultatele obtinute de la o zi la alta.

Fiecare elev are propria sa mapa de activitati, in care aduna diferite lucrari, datate si comentate de cadrul didactic. Aceasta mapa reflecta progresul sau scolar si il ajuta pe copil sa realizeze in ce domenii se descurca cel mai bine. Invatatorul va nota, la randul sau, progresele obtinute de elev in caietul de evaluare individuala.

Invatarea pe centre de activitate

In cadrul sistemului Step by Step, invatarea se realizeaza individualizat, pe centre de activitati. Acestea sunt spatii bine delimitate in clasa, dotate cu materiale didactice si alte resurse educationale specifice disciplinei studiate.

Fiecare clasa Step by Step contine in mod obligatoriu:

- un Centru de citire;

- un Centru de scriere;

- un Centru de matematica;

- un Centru de stiinta;

- un Centru de arta;

- un Centru de constructii.

Copiii sunt impartiti pe grupuri si primesc sarcini pe care trebuie sa le rezolve individual sau in echipa. Se elimina astfel pozitia de confruntare dintre elev si cadrul didactic. Ei stau acum umar la umar si colaboreaza, pornind de pe pozitii egale.

Scaunul autorului

Atunci cand un copil doreste sa isi expuna ideile sau sa-si prezinte proiectul, el ia locul in fata colegilor si a invatatoarelor pe "Scaunul autorului". Scaunul plaseaza astfel copilul in centrul atentiei auditorului si il face pe acesta sa devina constient de responsabilitatea sa. Totodata, il invata sa acorde altora atentia si respectul cuvenit, atunci cand iau cuvantul.

Mediul prietenos

Clasele Step by Step sunt dotate cu mobilierul modular si sunt mochetate, pentru a le permite copiilor sa participle la anumite activitati asezati cat mai confortabil pe podea, pozitie extrem de indragita de acestia. Se creeaza in acest fel o atmosfera relaxata, de prietenie, iar copiii se simt stimulati sa participe la activitatile de grup.

Participarea parintilor la ore

Metoda Step by Step considera parintele primul invatator al copilului, de unde si importanta implicarii acestuia in procesul educational. Acesta este invitat sa participe la clasa, in ideea dezvoltarii unei relatii de colaborare cu invatatoarele. Cand un parinte vine la ora, copiii nu se simt in niciun fel deranjati, prezenta acestuia acolo fiind considerata un fapt firesc. In plus, copilul parintelui care participa la ore simte ca mama sau tatal lui se intereseaza indeaproape de el si se simte automat protejat si iubit, chiar mandru.

Predarea cu doi invatatori

Programul clasei Step by Step incepe la 8 dimineata si se termina la ora 4 dupa-amiaza, motiv pentru care necesita prezenta a doua cadre didactice. Copiii isi incep ziua cu o mica incalzire, apoi asculta indicatiile primei invatatoare si se organizeaza pe centre de activitati. La pranz, copiii iau masa impreuna. In a doua parte a zilei, ei isi finalizeaza temele de lucru in clasa si le prezinta pe scaunul autorului. Acasa nu vor avea nicio tema de facut, pentru ca metoda le permite sa isi rezolve toate exercitiile in clasa. Asa trec cele opt ore pe zi de scoala, fara a exista riscul ca elevii sa se simta obositi sau plictisiti.

metoda_educatie_Step_by_Step

Beneficiile metodei Step by Step

Unul dintre cele mai importante beneficii ale acestei alternative educationale este faptul ca le permite elevilor sa-si atinga mai usor scopurile stabilite, prin asumarea de roluri diferite in cadrul clasei:

- Copiii se imprietenesc mai usor, invata sa aiba incredere in ei si in ceilalti.

- Copiii sunt stimulati sa coopereze si sa devina parteneri, in indeplinirea sarcinilor de grup.

- Copiii sunt incurajati sa gandeasca singuri, sa reflecte la actiunile lor si sa faca conexiuni intre cunostintele deja asimilate si cele noi.

- Elevii invata sa asculte activ si sa fie atenti la public.

- Elevii invata sa se organizeze, planificandu-si actul de stiudiu si asumandu-si raspunderea pentru propriile decizii.

- Copiii din clasele Step by Step invata sa dialogheze, sa formuleze idei si sa isi expuna propriile idei.

- Elevii invata cum sa rezolve problemele in mod creativ si cum sa gaseasca solutii alternative pentru a depasi obstacolele cu care se confrunta.

- Programul Step by Step ii pune pe copii in ipostaza de martori ai unei intamplari si ii ajuta sa-si dezvolte deprinderile si abilitatile necesare pentru a-si comunica descoperirile si ideile originale.

Reguli si obiective

In cadrul claselor Step by Step, cadrele didactice au rolul de a ghida elevii sa lucreze liber si de a-i ajuta sa gaseasca explicatii si solutii adecvate.

Alternativa Step by Step isi propune:

- sa motiveze copilul prin descoperire;

- sa cultive asumarea responsabilitatii personale;

- sa dezvolte capacitatea de a decide in cunostinta de cauza;

- sa implice activ elevii in viata scolara;

- sa stimuleze copiii sa gandeasca independent, construindu-si si definindu-si astfel personalitatea de unii singuri.

Desi programul pare unul tolerant la prima vedere, clasele Step by Step functioneaza dupa reguli bine stabilite:

- Orarul este astfel conceput incat sa asigure fiecarui copil timp pentru activitate si odihna.

- Mobilierul, materialele didactice si modul de aranjare a clasei trebuie sa fie in directa concordanta cu stadiul de dezvoltare in care se afla copiii.

- Prezentarea activitatilor trebuie facuta in asa fel incat sa stimuleze elevii si sa-i ajute sa atinga succesul.

- In cadrul procesului de invatare, acccentul trebuie pus pe joc si individualizare.

- Individualizarea ajuta copiii sa-si formeze o parere mai buna despre ei insisi, devenind astfel mai performanti si mai curajosi, atunci cand vine vorba despre experiente noi.

Metoda Step by Step VS Metoda Traditionala

La ora actuala, alternativa Step by Step este prezenta in aproape 30 de tari din intreaga lume. In Romania, sute de mii de copii au beficiat deja de acest tip de educatie centrat pe nevoile elevilor.

Clasa traditionala cu banci fixe, rigide, orarul fix, notele, manualele si temele pentru acasa au fost inlocuite cu un spatiu amenajat in functie de necesitatile de formare ale elevilor, precum si cu metode de predare si evaluare stimulative.

In fiecare clasa Step by Step vei intalni urmatoarele elemente specifice:

- un panou special destinat aniversarilor si marcarii sarbatoritilor;

- un spatiu destinat afisarii regulamentului clasei; acesta este elaborat de elevi, sub indrumarea invatatoarelor, la fiecare inceput de an scolar, copiii putand sa-l actualizeze si sa-l imbunatateasca pe parcurs, in functie de nevoile intregului colectiv;

- un centru tematic, unde copiii pot gasi materiale specifice temei zilnice sau saptamanale;

- un spatiu in care se afiseaza activitatile din orar si programul zilnic, stabilit de elevi impreuna cu invatatoarele;

- un spatiu larg, destinat Intalnirii de dimineata; aici gasim Scaunul autorului si Calendarul naturii, un panou cu rol de suport pentru discutiile pe marginea trecerii timpului, starii vremii sau evenimentelor de interes pentru intreaga clasa.

Fiecare zi din sistemul Step by Step incepe cu intalnirea de dimineata. Invatatoarea invita copiii sa se adune in grup, in jurul ei, pentru a discuta impreuna "Agenda Zilei" sau activitatile din program, "Calendarul Zilei", cu referire la evenimente importante care au avut loc in ziua respectiva si "Mesajul zilei", conceput de invatatoare pentru a introduce notiunile noi legate de tema zilei.

Mesajul zilei este scris pe un flip-chart-ul, pozitionat central. Copiii fiind invitati sa isi scrie numele pe acest flip-chart, daca doresc sa se aseze pe Scaunul Autorului si sa comunice colegilor si invatatoarelor noutatile pe care le au sau experientele personale deosebite.

Intalnirea de dimineata este astfel un moment de incalzire, in care accentul este pus pe comunicare. Dupa incalzire, se trece la lucrul pe centre de activitati. Acestea sunt specifice fiecarui an scolar in parte. De exemplu, la nivelul clasei pregatitoare si clasei intai functioneaza centrele de Alfabetizare, Matematica/Stiinte, Arta, Constructii si Joc de rol. Incepand cu clasa a doua, Centrul de Alfabetizare se transforma in Centru de Citire. Tot atunci se introduce si Centrul de Scriere.

Centrele sunt reprezentate de masute unite intre ele, cu mai multe scaune in jur, pentru a le permite copiilor sa lucreze in grup. Pe mesele fiecarui Centru se afla foi cu sarcini de lucru specifice, concepute de invatatoare, pentru a le da elevilor posibilitate sa-si exerseze abilitatile sau sa combine informatiile noi cu cele deja dobandite. Sarcinile sunt progresive, ceea ce da posibitatea fiecarui copil sa le rezolve in ritmul si la nivelul sau.

Cand vine momentul evaluarii, fiecare grup si fiecare copil prezinta in fata celorlalti cum au rezolvat sarcinile date de invatatoare, la centrul respectiv. Colegii sunt invitati sa puna intrebari si sa vina cu sugestii. Lucrarile realizate sunt afisate apoi pe panourile amplasate in dreptul fiecarui Centru de activitati, mai multe zile de rand, pentru a putea fi consultate de catre toti copiii. In felul acesta, elevii au prilej sa compare rezultate si sa-si faca o idee despre propriul progres, altfel spus despre deprinderile si dexteritatile obtinute pana in acel moment. Lucrarile care au fost expuse sunt pastrate apoi in mapa de activitati a fiecarui elev.

Evaluarea progresului obtinut de fiecare elev este permanenta, fara sa se apeleze la note. Mai mult, copilul este stimulat sa rezolve sarcinile la clasa, eliminand astfel necesitatea temelor pentru acasa, folosite in sistemul traditional pentru consolidarea cunostintelor.

Tu ce parere ai despre aceasta alternativa educationala? Ai experimentat-o deja? Adauga un comentariu in care sa ne povestesti in ce fel ti-a ajutat copilul sa progreseze.

Pe aceeasi tema:

Sistemul alternativ Step by Step

Diferente intre metodele Montessori si Waldorf

Totul despre Metoda Waldorf: o forma de invatamant alternativ

8 jucarii pentru un copil creativ

Cum dezvoltam creativitatea copilului?

Plansele de colorat incurajeaza creativitatea

Articole recomandate

Citeste si despre