In toate clasele exista elevi carora le place sa participe la ore. Acestia isi asuma un rol activ in zilele de scoala, nu au nicio problema in a-si exprima punctul de vedere si pun toate intrebarile necesare pentru a-si clarifica indoielile. Ei ridica mana tot timpul si nu vor sa rateze nicio discutie sau dezbatere. Cu toate acestea, in cazul altor elevi, profesorii nu sunt aproape deloc constienti de vocea lor. Exista copii care, din diverse motive, aleg sa nu participe. Acest lucru este in detrimentul procesului de invatare, deoarece este mult mai dificil pentru profesori sa fie constienti de punctele forte si punctele slabe ale acestor elevi. Din acest motiv, incurajarea copiilor sa participe la ore este un aspect pe care fiecare profesor ar trebui sa il considere prioritar.
De ce aleg unii elevi sa nu participe la ore?
Participarea la ore este un aspect important care favorizeaza invatarea si contribuie la crearea unei atmosfere placute si de incredere in clasa. Cu toate acestea, pentru multi copii este o provocare uriasa. Iata cativa factori care pot explica lipsa de initiativa a unor elevi:
- Timiditate: Exista elevi carora le-ar placea sa participe la ore, dar timiditatea si retragerea lor nu le permit acest lucru. De fapt, copiii stiu adesea raspunsurile la intrebarile puse de profesori, dar in loc sa le impartaseasca cu restul grupului, raspund singuri.
- Dezinteresul: exista si elevi care nu participa la ore pentru ca nu sunt interesati de materie sau de scoala. In aceste cazuri, copiii au tendinta de a se plictisi si nu le pasa daca au sau nu un rol activ in timpul cursului.
- Nu gasesc valoare in participare: In alte cazuri, copiii nu se implica activ in clasa pentru ca ei cred ca nu este necesar sau ca acest lucru nu le va aduce nimic valoros. Apoi, prefera sa nu-si impartaseasca ideile cu ceilalti pentru ca se concentreaza doar pe note.
- Exigenta fata de sine: Perfectionismul si exigenta fata de sine ii determina adesea pe copii sa devina inhibati in clasa. Teama de a face o greseala este atat de mare incat aleg sa taca.
Recomandari pentru incurajarea elevilor de a participa la orele de curs
Profesorii pot face multe pentru a-i ajuta pe elevi sa fie incurajati sa participe la orele de curs si astfel sa-si consolideze cunostintele. Ca un prim pas, este esential sa cream un mediu pozitiv si placut, in care toti elevii sa se simta increzatori. Pentru a realiza acest context, este de asemenea esential sa le transmitem fiecaruia dintre copii ca ceea ce au de spus este important si ca intrebarile lor au un loc in clasa.
Nu-i impune ceva
Fortarea elevilor sa participe nu are sens si sfarseste prin a avea efectul opus celui scontat. In acest sens, in loc sa se ceara participarea, este bine sa se intreprinda actiuni mici, subtile, astfel incat copiii care nu vorbesc de obicei sa fie incurajati treptat sa isi ridice vocea. O tehnica interesanta este sa te apropii progresiv de ei prin zambete si priviri complice sau salutari afectuoase, dar neinvazive.
Sugestii jucause
Jocurile si activitatile ludice sunt foarte utile. Scopul este ca elevii mai stanjeniti sau mai putin comunicativi sa capete incredere si sa poata castiga teren in clasa intr-un mod relaxat, fara griji si chiar placut. Jocurile in care nu exista raspunsuri corecte sau gresite pot fi mai convenabile la inceput, deoarece elevii nu se vor simti presati sa raspunda corect.
Nu tolera tachinarile intre colegii de clasa
Niciun elev nu trebuie sa se simta inconfortabil sa participe la ore. Prin urmare, orice tachinari, glume sau comentarii jignitoare intre colegii de clasa trebuie sa fie mustrate de catre profesor. Uneori, copiii se ridiculizeaza unii pe altii si rad de atitudinile, opiniile sau reactiile celorlalti. Acest lucru nu ar trebui sa fie permis in sala de clasa sub nicio forma. Adultul responsabil de clasa ar trebui sa interzica in mod clar acest tip de comportament, promovand in acelasi timp munca in echipa si spiritul de camaraderie.
Ofera alternative
Aminteste-ti ca suntem cu totii fiinte individuale, asa ca nu avem nevoie de acelasi lucru. Flexibilitatea este una dintre calitatile pe care orice profesor bun ar trebui sa le aiba. Copiilor care intampina dificultati in a participa la orele de curs li se pot oferi diferite alternative, astfel incat sa isi poata aduce contributia fara a se expune prea mult.