C-uri cruciale pentru sanatatea emotionala a copiilor

/ / Modificat: 2016-04-13
C-uri cruciale pentru sanatatea emotionala a copiilor

In zilele noastre, parintii sunt foarte preocupati de cum trebuie crescuti copiii, de ce au nevoie acestia pentru a reusi. si totusi, nu de putine ori, vedem copii nepregatiti pentru provocarile lumii exterioare, copii prea timorati sau neatenti sau impulsivi.

Pentru a putea creste, pentru a se putea responsabiliza, pentru a invata cum sa fie in siguranta, copiii au, mai intai, nevoie sa le fie indeplinite nevoi emotionale esentiale. Vorbim, conform psihologilor Betty Lou Bettner si Amy Lew,  de patru nevoi, de patru "C-uri".

Fiecare copil are nevoie sa se simta CONECTAT la altii, altfel apare sentimentul de izolare sau se autoizoleaza. in acest fel se simte tot mai strain, mai inadecvat si mai timorat in relatie cu ceilalti. 

De asemenea, fiecare copil are nevoie sa se simta CAPABIL, sa stie ca poate. Altfel, are un sentiment crescut de inadecvare, de lipsa de putere, de inferioritate.

Copilul trebuie sa simta ca el CONTEAZA, ca are un rol si ca rolul lui este important, ca este util.

Si, nu in ultimul rand, fiecare copil are nevoie de CURAJ, sa stie ca poate sa faca fata, sa simta acest lucru, nu doar sa-l auda. Adultii au acele cuvinte frumoase prin care il pot incuraja dar, pana nu ii dau ocazia sa faca lucruri, el nu va simti cu adevarat ca este in stare.

De exemplu, atunci cand vrem sa-i facem educatie privind siguranta lui, e bine sa ne gandim daca metodele folosite il implica, il provoaca, il invita la interactivitatea care va duce la implinirea celor patru "C-uri" emotionale.

Copilul invata mult mai usor in grup, cu ajutorul semenilor. Copiii conectati unii la altii invata cooperarea, invata sa se bazeze unii pe ceilalti, sa imparta, sa se bucure impreuna. De asemenea, copilul invata mult mai usor cand se simte capabil, cand este lasat sa incerce sa descopere, sa faca folosindu-se de mainile lui, de creativitatea sa, de erorile sale. 

Totodata, intr-o activitate de invatare, el are nevoie sa simta ca este luata in considerare contributia sa, ideea sa, opinia sa. Asa simte ca el conteaza si e dornic sa participe in continuare. Toate acestea ii vor dezvolta curajul, iar increderea adultului exprimata prin atitudine si prin faptul ca-i ofera ocazia sa exerseze il va face sa simta ca poate, ca se poate baza pe el insusi, ca are acel muschi psihologic necesar rezvolvarii problemelor si provocarilor vietii sociale.  – Anda Pacurar, psihoterapeut.

Pe aceste principii se bazeaza si programul "Scoala sigurantei Tedi". Plecand de la nevoia copiilor de a primi cat mai multe informatii privind siguranta lor, Tedi desfasoara programul adresat copiilor de clasa I prin activitati care au la baza jocul si interactiunea dintre cei mici.

Programul „Scoala sigurantei Tedi” a fost demarat in luna septembrie 2015 si se va desfasura pe tot parcursul anului scolar 2015-2016 in parteneriat cu Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii stiintifice si cu Ministerul Afacerilor Interne, prin Politia Romana. In program s-au inscris 645 de scoli din 415 localitati din intreaga tara, insumand un total de 30.023 elevi de clasa I. 

Proiectul poate fi urmarit si pe www.scoalatedi.ro

Articole recomandate

Citeste si despre