6% din PIB pentru educatie, conditie a reusitei reformei educationale

/ / Modificat: 2012-11-23
6% din PIB pentru educatie, conditie a reusitei reformei educationale

Organizatia Salvati Copiii Romania atrage public atentia asupra finantarii deficitare a sistemului educational, care, desi reprezinta fundamentul unei societati sanatoase, nu beneficiaza de un buget suficient, de minim 6% din PIB, conform art. 8 din Legea Educatiei Nationale nr.1/2011.

In acelasi timp, Salvati Copiii solicita autoritatilor decizionale asigurarea fondurile de baza, complementare si suplimentare pentru educatie, asa cum sunt ele mentionate in art. 104, 105 si 109 ale legii.

Incepand de miercuri, 16 noiembrie 2011, Salvati Copiii Romania da startul unui sondaj on-line, pe www.salvaticopiii.ro, a carui tema este tocmai alocarea celor 6 procente din PIB educatiei, in acord cu legislatia in vigoare.

Alocarea fondurilor necesare constituie o componenta indispensabila a reusitei reformei educationale in Romania, a carei complexitate impune un buget superior anilor precendenti. Procentul de minim 6% va permite implementarea conceptului de educatie incluziva si de calitate pentru toti copiii si tinerii din Romania. Renuntarea la aceasta reglementare necesara, in contextul actual al unui nivel scazut al calitatii educatiei si al extinderii invatamantului general obligatoriu va cauza disfunctionalitati inevitabile si o amanare nepermisa, pentru alti cativa ani, a modernizarii educatiei in Romania.

Angajament exprimat inca din 2008

Inca din anul 2008, prin semnarea Pactului National pentru Educatie, lideri ai partidelor parlamentare, Academia Romana si reprezentanti ai societatii civile, interesati de bunul mers al educatiei si cercetarii in Romania, si-au exprimat in mod direct angajamentul pentru alocarea a 6% din PIB pentru educatie.

Importanta transpunerii prevederilor Legii Educatiei Nationale in planul alocarilor financiare a fost recunoscuta si de Guvernul Romaniei. Astfel, in Programul National de Reforma (2011 – 2013), aprobat in primavara acestui an, se prevede: „Pentru a moderniza sistemul educational romanesc, in scopul adaptarii la cerintele actuale ale societatii cunoasterii si la cresterea economica inteligenta si favorabila incluziunii, Guvernul Romaniei a promovat Legea Educatiei Nationale (…) S-a acordat o atentie deosebita tendintelor legislative recente in domeniul educatiei, legislatia reprezentand o parte obligatorie, dar nu si suficienta a solutiei necesare pentru modernizarea sistemului national de educatie. Demersul legislativ trebuie urmat de actiuni administrative si alocari financiare corespunzatoare.”

Costurile ascunse ale educatiei in Romania

Romania este una dintre cele 191 de tari care si-au asumat atingerea Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului , in septembrie 2000 si, prin urmare, este responsabila ca Obiectivul de Dezvoltare nr. 2 care prevede ca „pana in 2015, copiii de pretutindeni, indiferent ca sunt fete sau baieti, vor putea sa incheie un ciclu primar complet de studii” sa fie atins si in tara noastra. De asemenea, Romania este semnatara si a obiectivelor Educatiei pentru Toti, reafirmate la Dakar, in anul 2000. Acestea completeaza Obiectivul de Dezvoltare nr.2, afirmand necesitatea de a asigura accesul tuturor copiilor la educatie de baza, obligatorie, completa, gratuita si de calitate.

Comitetul ONU pentru Drepturile Copilului atragea atentia, in anul 2009, ca educatia gratuita din Romania ascunde o serie de costuri indirecte suportate de parinti si cerea Guvernului sa adopte masuri pentru ca invatamantul obligatoriu sa fie cu adevarat gratuit pentru toti copiii, prin eliminarea „costurilor ascunse”, inclusiv alocarea unor fonduri suficiente.

Romania este statul care aloca cea mai mica suma per elev din toata Uniunea Europeana: costul anual global per elev/student in Romania a fost de 1,5 mii Euro in 2006, an in care media europeana se situa la 5,7 mii Euro. Asadar, valoarea inregistrata in tara noastra este mai mica decat cea din Bulgaria (2,1 mii), aflandu-se la o distanta considerabila fata de tari precum Franta (6,7 mii), Spania (7,1 mii), Belgia (7,5 mii), Danemarca (8,3 mii) ori Luxemburg (14 mii).

Cheltuielile publice pentru invatamant ca procent din PIB au scazut considerabil, de la 5,5% in 2007 si chiar 6% in 2008, ajungand la 4,2% in 2009 (valori mai mici chiar si decat cea din 2006).

Ce rezultate vom obtine?

Salvati Copiii considera ca prin aplicarea articolului 8 din Legea Educatiei Nationale si alocarea fondurilor la un nivel minim de 6% din PIB pentru educatie se vor obtine rezultate extrem de importante, dintre care mentionam:

  • cresterea gradului de inscriere si participare scolara; reducerea absenteismului si abandonului scolar;
  • imbunatatirea nivelului de pregatire scolara a elevilor din Romania, mult prea scazut in comparatie cu rezultatele din alte tari; asigurarea unei resurse umane mediu si superior calificate;
  • extinderea programului de scoala al copiilor, asigurand si pentru categoria copiilor saraci o masa zilnica la scoala, suport in pregatirea lectiilor, transport spre si dinspre scoala;
  • imbunatatirea starii de sanatate fizica si emotionala a copiilor;
  • imbunatatirea relatiei scoala-parinte-copil, prin promovarea si aplicarea strategiei si planurilor de actiune privind dezvoltarea abilitatilor parentale, precum si prin cresterea investitiei in educatia timpurie;
  • stimularea unitatilor de invatamant in atragerea si integrarea copiilor din comunitati dezavantajate, eliminarea discriminarii si dezvoltarea unui invatamant inclusiv, de calitate, in care toti copiii sa se simta apreciati;
  • cresterea increderii in educatie si aprecierea acesteia de catre cei direct implicati dar si de publicul larg;
  • aplicarea intocmai a prevederilor Pactului National pentru Educatie si a Strategiei Nationale in Domeniul Protectiei si Promovarii Drepturilor Copilului 2008-2013.

Taguri Educatie copii Scoala

Articole recomandate

Citeste si despre