Cum invat sa invat?

/ / Modificat: 2013-11-13
Cum invat sa invat?

Cum invat sa invat?

Ne-am propus sa raspundem acestei intrebari care intereseaza deopotriva pe parinti, copii si educatori, si astfel am creat programul KinderMind construit din mai multe ateliere, cu durata de trei ore cu mici pauze, prin care copiii vor avea la dispozitie metode practice care-I ajuta sa invete mai eficient si sa gandeasca intr-un mod creativ si inovator.


Participand la programul Kindermind:

  • vom descoperi cele mai potrivite strategii de invatare;
  • vom invata sa stabilim obiective si un plan de realizare a obiectivelor, ajutandu-ne de strategia de creativitate Disney, un model complex de transformare a unei idei intr-un plan concret trecand prin trei  stari: visator, realist si critic;
  • vom exersa tehnici de accesare si alocare a resurselor care ne ajuta sa ne atingem obiectivele (Cercul Excelentei, Cufarul cu Resurse);
  • vom afla tehnici de memorare si invatare accelerata prin NLP;
  • ne vom redefini stilul de a gandi eficient, utilizand metoda celor sase palarii ganditoare a lui Edward de Bono, prin care deprindem abilitatea de a lua decizii si a gasi solutii, de a ne gandi la ceea ce poate fi, nu doar la ceea ce este si prin care putem afla raspunsuri ferme la problemele noastre.


Strategia este un mod de a gandi si de a da astfel forma viitorului nostru. Putem considera strategia ca fiind o secventa de reprezentari interne, ce conduce actiunile noastre pentru obtinerea unui rezultat final, si ne raspunde la intrebarea: "Cum anume facem ceea ce facem pentru a ne atinge obiectivul propus?"

Programul Kindermind se bazeaza pe intelegerea modului in care invatam si dezvoltam strategii de invatare. Sa spunem ca iti place sa ai variante din care sa alegi ce vrei/cum vrei. Cand mama te intreaba ce vrei sa faci, iti place sa te gandesti la toate variantele? Ai putea merge in parc, la inot, la o intalnire cu prietenii.

Cand profesorul tau iti prezinta mai multe optiuni cu privire la un proiect, tema, preferi sa cantaresti toate optiunile sau te apuci imediat de lucru? Daca iti place sa alegi, atunci esti un copil al "alegerilor"; daca preferi pur si simplu sa faci anumite lucruri si apoi sa faci altceva fara sa trebuiasca sa te gandesti pe care din ele vrei sa-l faci, atunci esti un copil "proces".

Ambele tipologii sunt la fel; nici unul nu e mai bun ca celalalt. Uneori se poate intampla sa fii "alegator" altadata sa fii "proces", iar capacitatea de a-ti adapta strategiile in functie de situatie, ar putea de multe ori face diferenta. Sau ai tendinta sa vezi imaginea globala a unei situatii, teme, obiect ori preferi sa te concentrezi pe toate elementele care o formeaza, intrand in cat mai multe detalii?

Daca copilul tau are o strategie de detaliu va dori sa afle si sa inteleaga in amanunt toate motivele unei decizii luate de tine sau de profesorul sau, precum si toate cerintele unui proiect de la scoala.

Daca are o strategie de perceptie globala, copilul nu va avea nevoie de multe informatii, explicatii suplimentare sau cerinte, din contra ar putea fi coplesit de informatiile detaliate primite. Ar deveni agitat, ceea ce noi parintii sau profesorii am intrepreta ca lipsa de respect si interes fata de ce spunem, cand adevarul este ca el a inteles deja punctul nostru de vedere si nu mai are nevoie de informatii.

Important este sa stii totul despre strategiile tale ca sa intelegi cum inveti cel mai bine, potrivit felului tau natural de a fi. Strategia de creativitate Walt Disney se bazeaza pe ideea ca putem construi orice proces de creatie sau planificare in trei etape: visatorul, realistul, criticul. Visatorul este acea parte din noi capabila sa genereze idei noi, indiferent cat sunt de realiste. Fara visator, nu ar exista inovatie. Realistul este adevaratul planificator, care stie toate procedurile si etapele unui plan si e capabil sa creeze un plan de la zero. Criticul prevede riscurile si ofera feedback. Procesul creativ are de suferit, daca lipseste unul din cele trei personaje.

Visatorul are nevoie de un realist care sa-i transpuna visele, ideile, viziunea in realitate. Tot realistul este cel care inlesneste comunicarea si colaborarea intre visator si critic, iar criticul este cel care evalueaza ideile visatorului transpuse in strategii de catre realist.  Ceea ce se intampla des este ca visatorul si criticul intra in conflict. De fapt, criticul de cele mai multe ori se intampla sa-l critice pe visator, nu ideea sa. Insa ca sa fim eficienti este indicat sa criticam ideea sau planul, nu persoana!

Strategia de creativitate implica dezvoltarea intuitiei, dispozitiei optimiste, spontaneitatii si talentelor latente!

Tehnicile de gandire laterala precum metoda cele sase palarii ganditoare concepute de Edward de Bono reprezinta un efort de a vedea lumea din diferite perspective, generand idei noi, "out of the box", depasind cliseele mentale si implicand o atitudine toleranta si deschisa.

Practic este o metoda de a ne folosi si dezvolta intuitia. Una din consecintele utilizarii acestei metode este simplificarea gandirii, prin faptul ca permite ganditorului sa trateze problemele pe rand. In loc sa fie preocupat de emotii, logica, informatii, speranta sau creativitate in acelasi timp, ganditorul are posibilitatea sa le abordeze separat.

O alta consecinta este aceea ca duce la o schimbare a gandirii. Daca un participant este mereu negativ, i se poate cere sa-si scoata palaria neagra si sa-si puna palaria galbena, semnalandu-i ca ar trebuie sa renunte la negativism si sa fie mai pozitiv. Cele sase palarii reprezinta o conventie, o abordare metaforica a unei situatii si din acest motiv nu sunt o amenintare la adresa ego-ului cuiva. Iar prin exercitiu, palariile pot deveni o parte a limbajului cotidian si un mijloc de eficientizare a procesului de gandire.

Pentru mai multe detalii despre organizarea programului, va invitam cu drag pe paginile noastre: www.kinderalegria.ro, http://www.facebook.com/ProgrameKinderAlegria sau ne puteti scrie la adresa office@kinderalegria.ro.
 

Mirela Dragnea
fondator&trainer KinderAlegria,

Articole recomandate

Citeste si despre