Participarea la educatia prescolara a copiilor proveniti din medii sociale defavorizate, cu prioritate romi, care se confrunta cu saracia, prezinta deficiente care accentueaza inegalitatile existente si contribuie la perpetuarea acestora pe durata invatamantului primar si gimnazial.
Copiii romi, lipsiti de pregatirea prescolara, merg mai tarziu la scoala, se integreaza cu dificultate in cerintele educationale si constituie primul esalon in ceea ce priveste absenteismul si abandonul scolii pe care o considera un mediu neatractiv si greu de inteles.
Conform ultimelor cercetari, numarul copiilor romi care urmeaza invatamantul prescolar ramane scazut - circa 31% - fata de 70% dintre copiii din celelalte etnii. La aceasta contribuie, de asemenea, numarul mic de locuri care exista in gradinite si lipsa personalului didactic.
Gradinita este mediul in care copiii deprind norme de relationare, cunosc modele culturale variate si se pregatesc pentru viata de scolar, insusindu-si acele abilitati necesare pentru integrarea si participarea lor scolara. Pregatirea lor trebuie sa inceapa de timpuriu, pentru a beneficia o perioada mai indelungata de trecerea, prin metode adecvate, de la joaca la invatatura.
Si copiii din categoriile devaforizate merg la gradinita
Salvati Copiii cere ca educatia prescolara sa inceapa pentru toti copiii la varsta de 3 ani. Avand in vedere ca un elev rom are de trecut nu doar obstacole materiale, stereotipuri si prejudecati, dar si o bariera de comunicare interculturala, consideram ca oportunitati egale nu pot fi asigurate decat atunci cand romii sunt inclusi in programe de pregatire prescolara.
Consideram ca este nevoie de o strategie ampla, la nivel national, in acest sens care sa asigure accesul tuturor copiilor la educatie prescolara, in care autoritatile sa ia masurile corespunzatoare pentru alocarea spatiilor necesare, a personalului didactic si a suportului material pentru accesul categoriilor defavorizate de copii la educatia timpurie.
Proiectul "Copiii romi se pregatesc pentru gradinita!", derulat de Organizatia Salvati Copiii in parteneriat cu Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului demonstraza realitatea solicitarilor noastre. Rezultatele primului an de implementare ne dau incredere ca recomandarile noastre se bazeaza pe o experienta de succes. Astfel, in vara anului 2009:
• Au fost organizate 43 grupe de pregatire estivala, cate una in fiecare judet (in majoritate in zone rurale) si 2 in Bucuresti;
• Au participat 860 copii cu varste intre 3-6 ani, dintre care circa 80% romi si au acumulat cunostinte importante pentru dezvoltarea lor;
• 758 parinti ai acestor copii au participat zilnic, prin rotatie, la activitatile educative din gradinite;
• 43 educatoare au asigurat pregatirea copiilor si au urmarit inscrierea lor la gradinitele obisnuite;
• 43 mediatori scolari au mentinut legatura dintre educatoare si familiile copiilor;
• Participarea copiilor la grupele estivale a fost de aproape 100%, singurele absente fiind cele provocate de boli sau probleme familiale. Daca in anul scolar trecut participarea copiilor romi din localitatile din proiect la educatia prescolara s-a situat intre 10 si 50%, mai ales la varstele 5-7 ani, anul acesta, ca urmare a activitatilor din cursul verii, 85% dintre copiii care au participat la grupele estivale au fost inscrisi la gradinita.
Frecventarea regulata a acesteia a fost insa uneori ingreunata de mai multi factori, printre care: situatia materiala precara a familiilor, lipsa de informare a acestora si/sau nivelul scazut de educatie al acestora, distanta mare din comunitate pana la gradinita si in unele cazuri, marginalizarea romilor, inclusiv din partea unor cadre didactice.
Invatamantul prescolar faciliteaza integrarea scolara
"Pentru Salvati Copiii sprijinul oferit copiilor proveniti din comunitati sarace in vederea facilitarii accesului la educatie reprezinta, de multi ani, o prioritate. In cadrul primului an al proiectului, au fost asigurate patru saptamani de pregatire prescolara pentru cei 860 copii, punandu-le la dispozitie rechizitele necesare, o gustare, precum si stimulente pentru parintii care au fost prezenti zilnic, la gradinita estivala. In acest fel, parintii au devenit constienti de rolul deosebit de important pe care educatia timpurie il are in dezvoltarea copiilor", declara Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv al Organizatiei Salvati Copiii.
Proiectul este derulat in perioada aprilie 2009 – martie 2011 de Organizatia Salvati Copiii, in parteneriat cu Ministerul Educatiei, Cercetari, Tineretului si Sportului – Directia Generala pentru Invatamant in Limbile Minoritatilor si Relatia cu Parlamentul si este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 "Investeste in Oameni".
Toate cele 86 de gradinite incluse in proiect de-a lungul celor doi ani, vor fi dotate cu cate un calculator si o imprimanta, ce vor fi utilizate in activitatile de educatie a copiilor, activitati care vor contine elemente precum: cunoasterea mediului, desen, invatarea cifrelor si literelor intr-o maniera cat mai atractiva si adaptata pentru cei mici etc.
Campania de constientizare si sensibilizare a parintilor romi privind educatia prescolara a copiilor, dar si a autoritatilor locale, a fost demarata in septembrie 2009 si contine un spot TV, un spot audio si postere.
Gradinitele estivale fac parte din proiectul "Copiii romi se pregatesc pentru gradinita!", proiect care se adreseaza in principal copiilor romi, fara a exclude insa alti copii din categorii sociale defavorizate, pentru a evita segregarea. Din experienta anterioara a Organizatiei Salvati Copiii, pregatirea in prealabil a copiilor din comunitati sarace este de o importanta majora, facilitandu-li-se acestora accesul la educatie si sprijinindu-i in procesul de integrare scolara ulterioara si in obtinerea de rezultate scolare dintre cele mai bune.
1 martie 2010