Bucuresti, 7 august 2020: Organizatia Salvati Copiii deschide doua noi programe de prevenire a separarii copiilor vulnerabili de familiile lor, in judetele Hunedoara si Caras-Severin, astfel incat acestea sa fie sprijinite activ sa faca fata, impreuna, situatiilor critice. Datele oficiale arata ca peste 50.000 dintre copii erau, la finalul anului 2019, in sistemul de protectie speciala.
Astfel, dintre cei 3.645.267 de copii cu varsta sub 18 ani din Romania, 52.783 se afla in sistemul de protectie a copilului, dintre care:
- copii in servicii de tip rezidential: 17.096
- copii in servicii de tip familial: 35.687
- Pe langa acestia, anual, aproximativ 700 de copii sunt parasiti in unitati sanitare, dintre care aproximativ 500 in maternitati.
in ceea ce priveste situatia celor doua judete unde Salvati Copiii demareaza cele doua programe, datele oficiale arata ca:
- in Caras Severin sunt 893 de copii in sistemul de protectie speciala, dintre care 142 in servicii rezidentiale publice si 33 in servicii rezidentiale private.
Ceilalti se afla inclusi in servicii de tip familial: 490 la asistenti maternali profesionisti, 166 in plasament la rude pana la gradul IV si 62 in plasament la alte familii/persoane.
- in judetul Hunedoara: 1.067 de copii in sistemul de protectie speciala, dintre care 127 in servicii rezidentiale publice si 236 in servicii rezidentiale private.
Ceilalti copiii se afla in servicii de tip familial: 225 la asistenti maternali profesionisti, 401 in plasament la rude pana la gradul IV si 78 in plasament la alte familii/persoane.
Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv Salvati Copiii Romania, a explicat: ”Institutionalizarea are consecinte dramatice asupra copiilor, atat in ceea ce priveste integrarea sociala, cat si dezvoltarea psiho-emotionala. in foarte multe cazuri, vorbim despre copii iubiti, dar pentru educatia si ingrijirea carora familiile nu au resurse materiale. Aceste familii trebuie sprijinite si indrumate, astfel incat copiii sa nu fie separati de mediul familial si mai ales de afectiunea parinteasca. Mai ales acum, in acest context atat de complicat al pandemiei, copiii vulnerabili trebuie sa fie in atentia noastra”.
Rezultatele unui studiu desfasurat de Charles Nelson, Nathan A. Fox, Charles H. Zeanah cu copiii din Centrele de plasament din Romania, in cadrul Proiectului de Interventie Timpurie „Bucuresti” (PITB), scot la iveala consecinte adanci si pe termen lung ale institutionalizarii.
Cercetarea a pus in evidenta efectele institutionalizarii copiilor (grupul I) asupra dezvoltarii lor pana la varsta de 8 ani, comparativ cu copiii care, desi abandonati, au beneficiat de masura ingrijirii in sistem familial (grupul II), pe de o parte si cu copiii crescuti in familiile de origine (grupul III), pe de alta parte.
Astfel:
- Copiii institutionalizati sunt mult mai expusi diferitelor forme de abuz si neglijare in lipsa unui mediu cald si predictibil. Acei copii care au experimentat diferite forme de abuz si neglijare sunt de 4 ori mai predispusi sa dezvolte tulburari de personalitate la varsta adulta decat ceilalti copii (Johnson si colab, 1999). Aceste tulburari sunt caracterizate de o serie de trasaturi cognitive, afective si relationale disfunctionale persistente in timp, cu un impact negativ asupra functionalitatii lor. La maturitate, acesti copii pot manifesta lipsa de empatie, inflexibilitate cognitiva, comportamente heteroagresive si autoagresive, tulburari de adaptare, comportamente de disimulare a adevarului;
- Copiii institutionalizati (grupul I) “sufera declinuri si intarzieri semnificative in toate aspectele cognitiei si limbajului: au o functie intelectuala diminuata, prezinta deficite atat ale functiilor executive, cat si ale memoriei si profunde intarzieri ale limbajului”, arata rezultatele evaluarii cognitive. (Charles Nelson, Nathan A. Fox, Charles H. Zeanah – Copiii abandonati ai Romaniei. Privatiune, dezvoltare cerebrala si eforturi de recuperare, Bucuresti, Editura Trei, 2014)
- Copiii plasati in familii sociale (grupul II), mai ales daca acest lucru se intampla inaintea varstei de 2 ani, pot prezenta progrese semnificative ale IQ-ului si ale limbajului, insa niciodata ca acelea ale copiilor care nu au fost institutionalizati (grupul III).
- Cresterea copiilor in institutii determina aparitia si persistenta unui numar mai mare de comportamente stereotipe (leganat, lovit etc.) fata de copiii din celelalte doua grupuri, ca urmare a privarii in anii timpurii de o stimulare senzoriala adecvata.
Studiul a fost realizat de o echipa multidisciplinara, mixta (romano-americana), pe durata a mai bine de 10 ani, cu concluzii relevante pentru specialisti (din domeniul protectiei copilului, asistentei sociale, psihologiei, psihiatriei), organizatii neguvernamentale care se ocupa de copii, factori politici de decizie, administratie locala si sanatate publica.
Pentru protejarea acestor copii vulnerabili si ramanerea lor in familie, Salvati Copiii a identificat solutii viabile, pe care le-a inclus intr-un program complex .
Prin proiect vor fi identificati si monitorizati 230 de copii expusi riscului de separare de famili:
- 115 din judetul Hunedoara
- 115 din judetul Caras-Severin.
Activitatile efective de identificare si monitorizare vor fi sustinute si prin crearea a doua retele interinstitutionale, cate una la nivelul fiecarui judet, formata atat din reprezentanti ai autoritatilor si institutiilor publice, cat si din ONG-uri si alti actori privati, cu roluri in protectia, sprijinirea si educatia copilului.
Cei 230 de copii vor beneficia de servicii sociale complexe atat prin centre de zi (patru centre de zi, cate doua in fiecare judet, dezvoltate prin proiect), cat si prin servicii furnizate la nivelul comunitatii de echipe de specialisti.
Totodata, acompanierea copiilor expusi riscului de separare se va face si prin acordarea de ajutoare materiale, care sa contribuie la scaderea gradului de vulnerabilitate sociala si economica, precum si prin organizarea si derularea a patru tabere de socializare, dezvoltare a abilitatilor si a stimei de sine.
Proiectul propus va contribui astfel la prevenirea separarii de familie a copilului prin identificarea realista a cazurilor si prin furnizarea de servicii adaptate necesitatii fiecarui caz in parte.
Proiectul Educatie si suport pentru copii vulnerabili, ID POCU/476/4/18/130460, este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operational Capital Uman. Proiectul se va derula pe o perioada de 36 luni (in perioada 04.06.2020-03.06.2023).
Valoarea totala a proiectului este 5.117.764,52 lei din care valoarea cofinantarii UE 4.350.099,88 lei.
Contact: Manager proiect Organizatia Salvati Copiii, Lavinia Varodi, tel. 0721329101.