Bucuresti, 9 septembrie 2020: Pentru ca situatiile de excluziune si discriminare in care au fost pusi copiii vulnerabili sa nu se repete odata cu inceperea noului an scolar, Organizatia Salvati Copiii Romania impreuna cu CEZ Vanzare, principalul furnizor de energie electrica din sud-vestul Romaniei, dar si furnizor de gaze naturale, accelereaza programul de dotare a acestora cu tablete conectate la internet, care sa le permita participarea la scoala online, daca situatia pandemica o va impune. Astfel, cu implicarea CEZ Vanzare, 450 de tablete vor ajunge la copiii care au nevoie de sprijin educational, din localitati aflate in judetele Arges, Caras-Severin, Dolj, Iasi, Timis si Constanta.
Copiii care vor beneficia de acest sprijin au varste cuprinse intre 5 si 16 ani si sunt inclusi in programele educationale Salvati Copiii Romania. Cum cei mai multi dintre parinti nu au cunostinte aprofundate in ceea ce priveste utilizarea tehnologiei si a internetului, atat copiii, cat si profesorii din scolile unde acestia invata vor beneficia de seminarii de pregatire, sustinute de specialisti ai organizatiei.
inchiderea scolilor, in contextul pandemiei de COVID-19, a avut consecinte negative atat asupra progresului educational al copiilor, cat si asupra sanatatii emotionale a acestora.
„Anul scolar nu poate incepe doar pentru unii copii. Accesul real la educatie nu inseamna prezenta in catalog, ci instrumente reale de participare, astfel incat niciun copil sa nu fie exclus, pentru ca nu are acces la internet sau o tableta.”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv Salvati Copiii Romania.
„Fiecare copil are dreptul la educatie, indiferent de context sau de locul din care provine. Ne bucuram sa stim ca de astazi, 450 de elevi vor avea resursele necesare pentru a participa la scoala online. Le multumesc celor care au transformat o promisiune in realitate, partenerilor de la Salvati Copiii Romania, cadrelor didactice si consumatorilor nostri care au ales sa achizitioneze produsul CEZ Verde si sa sustina educatia digitala.”, a declarat Cornelia Szabo, Director Executiv si Presedinte al Directoratului CEZ Vanzare.
Datele studiului „Impactul Covid-19 asupra copiilor din Romania”, realizat de Salvati Copiii Romania, arata ca aproape jumatate dintre copiii din Romania nu au acces la o tableta sau la un computer, singurele dispozitive care pot permite o participare reala la lectiile online.
Inchiderea scolilor si organizarea arbitrara a unor cursuri scolare online, acolo unde a fost posibil si fara instrumente de evaluare a calitatii procesului educativ, a dus la situatii-limita.
Una dintre acestea este ingradirea accesului la educatie copiilor vulnerabili, fara acces la internet si/sau la dispozitive care sa le permita participarea la ore online.
Inechitatile sociale au fost agravate, in cazul copiilor care nu au avut acces la scoala online, iar izolarea, marginalizarea si discriminarea au repercusiuni atat educationale, cat si psiho-emotionale pe termen lung.
In timp ce in Spania 5-9% dintre copii, iar in Finlanda 18% dintre copii cu venituri modeste au declarat ca nu au acces la o tableta ori la un computer (potrivit datelor Save the Children International), in Romania, estimarile se situeaza intre 250.000 de copii (Ministerul Educatiei si Cercetarii) si 1.800.000 de copii (conform analizelor Salvati Copiii), adica aproximativ jumatate dintre copiii din invatamantul primar, gimnazial si liceal/profesional, care au la dispozitie in familiile lor doar telefonul mobil, ceea ce nu permite o participare reala la actul educational si nici o comunicare adecvata cu cadrul didactic si colegii in webinariile clasei.
Context
Raportul „Salvati-ne educatia” (Save Our Education, lansat la nivel global de Save the Children International), estimeaza ca, la inceputul lunii aprilie 2020, in incercarea de a stopa raspandirea virusului COVID-19, 1,6 miliarde de elevi la nivel mondial – 91% din numarul total – nu mergeau la scoala. Pentru prima data in istoria invatamantului modern, o intreaga generatie de copii isi intrerupea studiile.
De asemenea, datele studiului „Impactul Covid-19 asupra copiilor din Romania”, realizat de Salvati Copiii Romania, arata ca aproximativ 48% dintre copii au resimtit puternic nevoia de ajutor direct pentru recuperarea materiei, inclusiv pe timpul verii, iar peste 50% spun ca unul dintre riscurile majore ale acestei perioade a fost dependenţa de internet si, ca atare, expunere la continut agresiv si la fake news.
Studiul mai sus amintit a fost realizat in urma consultarii a 5.000 de copii din Romania, din invatamantul primar, gimnazial si liceal, prin intermediul unui sondaj online.