„The Seed of the Sacred Fig”, in regia lui Mohammad Rasoulof, va putea fi vazut in premiera nationala in deschiderea celei de-a 21-a editie a Festivalului International de Film Independent ANONIMUL imediat dupa Selectia Oficiala de la Cannes unde fost distins cu Premiul Special al Juriului si Premiul FIPRESCI.
Filmat clandestin, „The Seed of the Sacred Fig” detaliaza procedura de cercetare a judecatorului Iman care se confrunta cu o stare de paranoia pe fondul tulburarilor politice din Teheran. Cand arma lui dispare, acesta isi suspecteaza sotia si fiicele, impunand masuri draconice care tensioneaza legaturile de familie in timp ce regulile societatii se prabusesc „intr-o drama ce se transforma in ceva aproape uluitor” observau cei de la The Guardian, iar Juriul Federatiei Internationale a Criticilor de Film motiva ca este „o poveste curajoasa prinsa in conflictul dintre traditie si progres, relatata intr-un mod foarte puternic si imaginativ.”
Rasoulof a fugit anul acesta din Iran, chiar inainte de Festivalul de la Cannes, fiind vizat de autoritatile iraniene inca din 2010, cand a fost arestat pentru prima data impreuna cu Jafar Panahi (regizor si scenarist) pentru ca a filmat in secret un film. Dupa ce a primit o pedeapsa de sase ani de inchisoare acesta a iesit in cele din urma, pe cautiune, doar pentru a-i fi interzis sa paraseasca tara in 2017. A fost arestat din nou in 2022 cand a petrecut luni intregi in notoria inchisoare Evin, dupa care a primit o pedeapsa de opt ani. In 2024 a decis, in sfarsit, sa fuga din tara natala si a cerut azil in Germania unde a obtinut intre timp si cetatenia.
„Avand in vedere ca este una dintre cele mai importante voci care relateaza starea precara a tarii sale si ca viata si securitatea sa atarna in echilibru cu fiecare nou film, este greu sa ni-l imaginam in acest moment pe regizor facand altceva.” scriau cei de la The Hollywood Reporter.
Filmul este distribuit in Romania de Bad Unicorn si va putea fi vazut in premiera nationala la Sfantu Gheorghe pe 12 august.
In programul editiei de anul acesta a festivalului va fi aratat si „Trei kilometri pana la capatul lumii”, cel mai nou film semnat de Emanuel Parvu, selectat si el in Competitia Oficiala la Cannes si distins cu Queer Palm. Filmat la finalul anului trecut la Sfantu Gheorghe si Dunavat, lungmetrajul va putea fi vazut in avanpremiera la ANONIMUL, in prezenta echipei, inainte de lansarea in cinematografe prevazuta pentru data de 11 octombrie 2024.
Adi isi petrece vara in satul sau natal din Delta Dunarii. Intr-una din seri este atacat pe ulita satului, iar de a doua zi lumea ii este data peste cap. Parintii nu-l mai pot privi ca inainte si linistea aparenta a satului incepe sa se sfarame. „In acest studiu claustrofobic prejudecatile personale si institutionale incoltesc un membru al unei comunitati, considerat un ciudat de aceasta. Daca briza s-ar stinge doar pentru o secunda, s-ar putea sa auzi ritmul interior al lui Adi numarand incordat spre sansa sa firava la libertate.” scria Guy Lodge pentru Variety imediat dupa premiera mondiala de pe croazeta franceza.
Tot in afara competitiei si inainte de lansarea in cinematografe va putea fi vazut si filmul regizat de Adi Voicu, „Captura” – distins la Sofia IFF cu Premiul Special al Juriului. Actiunea filmului este plasata in anul 2019 cand imagini televizate arata protestatarii invadand centrul Bucurestiului. Sentimentul eliberarii din propria lui captivitate il determina pe Sami sa ia contact direct cu realitatea. Ascuns in spatele camerei de filmat acesta devine victima jandarmilor care tocmai au eliberat Piata Universitatii, iar trecerea neasteptata din planul virtual in cel real, ii determina schimbarea radicala a perceptiei asupra propriului univers.
Cel mai nou film semnat de Andrei Cohn, „Saptamana Mare”, a avut premiera mondiala in sectiunea Forum a Festivalului International de Film de la Berlin. Filmul produs de Mandragora este cel de-al treilea lungmetraj al regizorului, cunoscut deja publicului pentru: „Acasa la tata”, lansat in 2015 si „Arest” in 2019. Suntem undeva pe la 1900, in Romania, in Saptamana Mare. Relatia tensionata dintre carciumarul evreu Leiba si Gheorghe, servitorul sau, ajunge la un punct culminant care aduce despartirea lor. Mandru si violent, Gheorghe ii promite lui Leiba razbunare in noaptea de Pasti. Amenintarea lui Gheorghe, in mediul antisemit al satului romanesc de la inceputul secolului al XX-lea, il tulbura pe Leiba si derapajul lui psihologic il transforma din victima in agresor. „Ajutat de interpretarile excelente ale celor doi actori principali, filmul reuseste sa devina o binevenita meditatie relevanta si universala asupra xenofobiei” scriau cei de la Cineuropa.
In lungmetrajul documentar „Alice On & Off”, prezentat in premiera la Sarajevo IFF in 2023, regizoarea Isabela Tent se intreaba cum poti sa inveti pe cineva sa iubeasca daca nimeni nu te-a invatat pe tine. Alice o fata neiubita, captiva in existenta unei mame tinere, se indragosteste pe la 16 ani de Dorian, care a sarit de 50. Desi se casatoresc si au un fiu, Aristo, ecourile familiare ale propriei sale copilarii dificile ies din nou la iveala. Intr-o dinamica familiala in care este fortata sa asigure singura subzistenta, Alice recurge la videochat si isi ignora aspiratiile artistice, in timp ce se lupta cu adictia. Filmul este un portret intransigent al traumei transgenerationale, in care Alice se zbate sa fie prezenta in viata lui Aristo, sa-si urmeze visurile si sa se regaseasca.
O alta avanpremiera din programul in afara competitiei este filmul Ruxandrei Gubernat, „Vis.Viata”, care urmareste trei adolescenti in ultimii ani de liceu, inainte, in timpul si dupa Covid. In timp ce isi fac planuri sa plece din Romania dupa ce termina liceul, Una – o actrita, Habet – un trapper si Stefania – o activista de mediu, se gasesc prinsi intre drame si dileme legate de viitor. Cum le va afecta planurile tot ce se intampla in jurul lor?
Semnat de Calin Peter Netzer si prezentat in premiera mondiala in selectia celei de-a 27-a editii a Festivalului Tallinn Black Nights, „Familiar” este un film despre un regizor care isi investigheaza propria familie, fortand accesul la cel mai fragil moment din existenta ei. Dragos cerceteaza emigrarea familiei sale cu ajutorul fostei iubite. Colaborarea ii apropie pe cei doi, dar complica relatia acestuia cu logodnica sa. Pe masura ce Dragos se adanceste in trecut, secrete ies la iveala, ducand la dezvaluiri despre legaturi surprinzatoare cu Securitatea si relatia lui cu parintii se degradeaza treptat, in ciuda dorintei sale de a folosi acest film pentru a vindeca vechi rani.
Cu binecunoscutul umor de situatie in stilul Cristi Puiu, filmul „MMXX” „ne cufunda direct in viata personajelor sale, refuzand indicii convenabile si lasandu-ne sa navigam singuri in labirintul sau incarcat adesea cu intelesuri evazive” (Screen International) si ne prezinta patru momente in timp care surprind ratacirile unor suflete blocate la rascrucea istoriei. Oana Pfifer, o tanara terapeuta, vizibil distrasa din motive necunoscute, se strecoara putin cate putin in plasa chestionarului pe care clienta sa ar trebui sa il completeze. Mihai Dumitru, fratele ei mai mic, ingrijorat de pregatirile pentru aniversarea sa si fara sa-si dea seama cat de nepotrivite sunt pretentiile sale, se trezeste prins intr-o poveste mult mai mare decat poate duce. Septimiu Pfifer, sotul Oanei, ingrijorat de starea de sanatate in legatura cu o posibila contaminare cu SARS COV 2, asculta o poveste stranie in care a fost prins colegul sau de la ambulanta in urma cu mult timp. Narcis Patranescu, inspector la brigada de crima organizata, tulburat de moartea recenta a unuia dintre colegii sai, se trezeste prins intr-o poveste intunecata in timp ce interoga o tanara.
Inspirat din fapte reale, filmul regizat de Catalin Saizescu, este o comedie in care visul unui actor de provincie pare sa se naruie, in timp ce visurile celor din jur sau ale detinutilor cu care ajunge sa puna in scena un spectacol de teatru par sa se apropie mai mult de indeplinire. Alex, personajul principal din „Visul”, e un artist ocolit de succes, inlantuit intr-o relatie amoroasa cazuta in ruina. Trimis la un penitenciar de maxima siguranta sa regizeze o piesa de teatru, alege o scena din ’Visul unei nopti de vara’, a marelui Shakespeare. In fata eforturilor hotilor semianalfabeti de a-si depasi limitele, Alex realizeaza ca este prizonier in propria viata. La randul lor, detinutii fac totul pentru a fi selectionati in cadrul festivalului de teatru din penitenciar, stiind ca fiecare scena are o trapa prin care ar putea evada...
Tot in afara competitiei va putea fi vazut la ANONIMUL, de catre copii de toate varstele si „Guvernul Copiilor 2”, filmul vizionar regizat de Ioana Mischie, care prezinta publicului o lume imaginata de copiii romani, cu varste cuprinse intre 7 si 12 ani, din diverse categorii sociale, care au fost intervievati cu privire la societatea ideala pe care ar cladi-o daca ar deveni lideri. Viziunile lor au fost extinse si aduse la viata de un grup transdisciplinar de artisti, arhitecti, peisagisti, educatori, psihologi, devenind veritabile ’utopii tangibile’ inserate in film. Rezultatul este un documentar inovator axat pe gandirea creativa a copiilor cu privire la viitorul societatii pe termen lung. Pentru realizarea sa s-au folosit in premiera tehnologii noi valorificate in cadrul jocurilor video sau soft-uri de machine learning si inteligenta artificiala pentru a prototipa un numar restrans de viziuni din film, devenind astfel primul film romanesc care valorifica aceste tehnici.
Filmele din cadrul sectiunii non-competitionale sunt distribuite in Romania de: Independenta Film (Trei kilometri pana la capatul lumii), Axel Film (Captura), Mandragora si Iadasarecasa (Saptamana Mare, MMXX), Luna Film (Alice On & Off), Manifest Film (Vis.Viata), Parada Film (Familiar), Bold Film Studio (Visul) si Studioset & Asociatia StoryScapes (Guvernul Copiilor 2).
Off-Competition RO, ANONIMUL XXI
„Trei kilometri pana la capatul lumii” - regia Emanuel Parvu,
„Captura” - regia Adi Voicu,
„Saptamana Mare” - regia Andrei Cohn,
„Alice On & Off” - regia Isabela Tent,
„Vis.Viata” - regia Ruxandra Gubernat,
„Familiar” - regia Calin Peter Netzer,
„MMXX” - regia Cristi Puiu,
„Visul” - regia Catalin Saizescu si
„Guvernul Copiilor 2” - regia Ioana Mischie.