Gradinite incluzive in Sector 2, cu ajutorul Asociatiei HELP Autism

/ / Modificat: 2023-10-31
Gradinite incluzive in Sector 2, cu ajutorul Asociatiei HELP Autism

In Romania, traiesc 40.000 de persoane cu autism, iar in evidenta statului figureaza doar 15.537 de copii si adulti. Anual, 1.000 de copii sunt diagnosticati cu autism, iar 1 copil cu autism din 4 nu merge la scoala sau gradinita, desi are varsta potrivita. 1 copil din 10 are o tulburare de integrare senzoriala. 1 copil din 36 ar putea avea o forma de autism.

Deci 1 copil sau 2 din fiecare clasa are nevoie de mai multa intelegere si suport. In Europa, mai putin de 10% dintre adultii cu autism au un loc de munca, in timp ce in Romania procentul este de 1%. Aceste necesitati fundamentale de dezvoltare au trasat o noua directie, pe care Asociatia HELP Autism a inceput sa o dezvolte in ultimii ani, intelegand importanta sa pentru integrarea persoanelor cu tulburari de spectru autist in societate: educatie pentru incluziune.


Asociatia HELP Autism anunta incheierea proiectului „Gradinite incluzive in Sector 2”, derulat in perioada august – octombrie 2023 cu o finantare nerambursabila oferita de Primaria Sectorul 2 al Municipiului Bucuresti. In urma unui apel public deschis, 358 de copii de gradinita si 150 de cadre didactice din gradinitele din Sectorul 2, atat private, cat si de stat, au beneficiat de sesiuni de formare, mentorat si constientizare cu privire la Tulburarile de Spectru Autist (TSA), online si fata-n fata, oferite gratuit de catre specialistii Asociatiei HELP Autism.


In cadrul proiectului, HELP Autism a creat si oferit seturi de instrumente educationale, precum kitul senzorial si fisele de lucru educationale. Kitul senzorial ajuta cadrele didactice sa creasca gradul de inclusivitate al activitatilor specifice (in special al celor organizate in afara gradinitei, cum ar fi excursii, vizite etc.) pentru copiii cu dificultati senzoriale (copii cu TSA sau alte dizabilitati), iar fisele de lucru pot fi folosite pentru a creste gradul de participare al copiilor cu CES, in activitatile educationale obisnuite, dezvoltand creativitatea si stimuland simturile tactil si vizual, ajutand astfel copiii sa se exprime si sa se integreze mai usor in colectivitate.


„In contextul in care in urma cu mai putin de 6 luni copiii cu CES erau pe cale sa fie exclusi din invatamantul de masa, odata cu schimbarile propuse de legea educatiei, ne bucuram sa mizam pe sprijinul autoritatilor si cadrelor didactice si sa facem impreuna gradinitele, scolile si, mai tarziu, locurile de munca mai incluzive. Educarea si integrarea trebuie inceputa de la stadiile incipiente ale formelor de invatamant, de la firul ierbii, cu cei care interactioneaza pentru prima data cu copiii, lasand o amprenta puternica asupra lor. Acest proiect este pentru noi un pilot, pe care dorim sa-l dezvoltam pe termen lung si sa-l implementam in toate ciclurile de invatamant, cu consecventa, astfel incat sa ajunga un program national, nu doar in capitala. Doar impreuna cu autoritatile, specialistii si parintii putem sa formam cadre didactice pregatite sa le ofere sprijin la fiecare pas copiilor, care se vor bucura de diferentele dintre ei, si sa contribuim la construirea unei lumi in care mintile diverse sunt primite cu inimi deschise.” – Daniela Bololoi, Presedinte HELP Autism


Peste 100.000 de elevi din Romania au nevoie de suport special in invatare, iar 87% dintre elevii cu CES sunt copii cu tulburari de invatare specifice diagnosticelor de autism. Primii pasi ii fac la gradinita, alaturi de educatori. Tot in aceasta perioada de viata devin evidente semnele intarzierilor de dezvoltare si, cu ghidajul potrivit, se poate incepe si interventia terapeutica. Din echipa multidisciplinara a fiecarui copil fac parte cadrul didactic alaturi de familie si terapeuti, asa s-a nascut proiectul „Gradinite incluzive in Sector 2”, menit sa creasca gradul de incluziune al copiilor cu cerinte educationale speciale (CES) in gradinitele din Sectorul 2 (Municipiul Bucuresti).


„Parcurgand acest curs am regasit tot ce aveam nevoie in activitatea noastra despre intelegerea nevoilor copilului cu TSA, cum sa ajutam un copil aflat in aceasta situatie. Informatiile bine structurate si transmise intr-un mod accesibil ne-au oferit oportunitatea de a invata ce si cum sa lucram cu copiii cu TSA pentru a-si  atinge potentialul  maxim.” - Claudia Arghiroiu, Director General Gradinita Nr. 23 din Bucuresti, Beneficiar Proiectul „Gradinite incluzive in Sector 2” a fost organizat de Asociatia HELP Autism si finantat de Primaria Sectorul 2 al Municipiului Bucuresti, avand o valoare de 112.320 de lei nerambursabila. Continutul acestui proiect nu reflecta neaparat pozitia Primariei Sectorul 2 al Municipiului Bucuresti si nu implica nicio responsabilitate din partea acesteia. 

Taguri Gradinite bucuresti

Articole recomandate

Citeste si despre