Viitorii parinti trebuie sa urmareasca trasaturile de comportament
Cand vine vorba de alegerea unui copil, in general parintii merg la orfelinat si se pot intalni cu o multime de copii. In functie de varsta copilului pe care il doresc, parintii trebuie sa urmareasca anumite trasaturi care pot indica dezvoltarea comportamentala.
Cum citesti reactiile comportamentale ale copilului
Lumea copilariei este diferita de cea adulta, ea nu reprezinta doar o varianta in miniatura a acesteia, ci este o lume complet diferita, pe care parintii trebuie sa incerce sa o inteleaga. Trebuie sa invete sa "citeasca" reactiile comportamentale ale copilului. Orice parinte trebuie sa detina aceste abilitati, dar parintii care vor face o adoptie internationala, trebuie sa le stapaneasca mai bine decat oricine, din moment ce acestia nu au avantajul de a intelege limba materna a copilului.
Parintii trebuie sa mearga la un loc de joaca din apropierea locuintei, sa stea pe o banca si sa observe cum se joaca micutii copilasi.
Ce fac ei in acel moment? Se joaca... exact aceasta joaca trebuie interpretata, trebuie "citita" fiecare intentie, actiune si inlantuire de evenimente. Pentru un ochi "cu experienta", lumea copiilor este o poveste fara sfarsit a dorintelor, curajului, dezamagirilor si pasiunilor, traite de copii.
Joaca este cea mai naturala activitate a copilului si incurajaza dezvoltarea cognitiva, socio-emotionala, incurajaza comunicarea si limbajul, dezvoltarea motricitatii. Cu alte cuvinte, joaca este modalitatea cea mai naturala prin care copilul poate intelege si invata despre "randuielile" lumii.
Cand merg in vizita la orfelinat, parintii trebuie sa observe cu atentie jocul copilului, comunicare nonverbala a copilului cu adultii sau cu alti copii (contactul vizual, gesturile, atitudinea, expresia fetei, zambetul, pozitia si miscarile mainilor). De asemenea, trebuie luate in considerare diferentele culturale si situationale.
Jocul, poarta catre mintea copilului
Jocul impune copilului sa iti canalizeze activitatea, sa ia decizii, incurajaza discriminarea informatiilor relevante si irelevante si cere manifestarea aptitudinilor pentru rezolvarea problemelor.
Dezvoltarea memoriei, clasificarea, intelegerea spatiala si gandirea abstracta sunt stimulate prin joc. In plus, jocul incurajaza dezvoltarea interactiunii sociale cat si intelegerea proceselor interioare, dorintelor, anxietatilor. Ii ofera copilului posibilitatea de a juca un rol social.
Ce trebuie sa observati la intalnirea cu copilul?
Clasificarea de mai jos are menirea de a indruma parintii catre ce trebuie sa observe la intalnirea cu copilul si sa plaseze dezvoltarea sa in una din aceste categorii.
Tipuri de joc
Prima categorie este reprezentata de jocul explorativ (pana la 9 luni):
- explorarea propriului corp, a obiectelor cat si a altor corpuri din jurul sau;
- introducerea mainii sau a degetului in gura, manipularea si inspectia vizuala;
- placerea activitatii motorii domina;
- schimbarea rapida a activitatilor.
Cea de-a doua categorie este jocul functional (intre 9 si 15 luni):
- intelegerea functionalitatii si caracteristicilor obiectelor;
- folosirea conventionala a obiectelor;
- activitate restrictionata si localizata pe cateva obiecte;
- varietate in miscare;
- inmanarea jucariilor unui adult pentru a le porni acesta.
Jocul reprezentativ este cea de-a treia categorie in care se inscriu copiii intre 15 si 19 de luni:
- prefacere semi-simbolica;
- activitatile implica propriul corp;
- actiunile sunt mult mai precise si diferentiate;
- activitatile se desfasoara pe secvente de timp mai indelungate si se conformeaza la viata de zi cu zi;
- relationarea catre obiecte cu sens.
Categoria 4A este reprezentata de jocul simbolic (pentru copiii intre 18 si 24 de luni):
- implicarea in joc a altor "actori" sau a publicului, care poate fi o persoana sau o papusa;
- domina interesul pentru jucarii animate;
- referirea la obiecte sau persoane care nu sunt prezente.
Categoria 4B o reprezinta jocul simbolic (intre 24 si 36 de luni):
- apare absenta obiectelor;
- un obiect este substituit printr-un altul;
- creste tipul de desfasurare al activitatilor;
- obiectele isi pierd din importanta;
- gesturi de desen.
Categoria 4C este cea a jocului simbolic, pentru copiii intre 36 si 48 de luni:
- copilul coreleaza o serie de scheme intr-o secventa;
- secventele evolueaza;
- jocul asociativ;
- copilul foloseste jucarii in miniatura;
- papusa primeste o personalitate si participa la joc;
- construirea de structuri folosind cuburi.
Categoria 5 are in vedere jocul dramatic, iar in aceasta categorie se inscriu copiii intre 3 si 5 ani:
- copilul isi asuma diferite roluri pe care le joaca constient de semnificatiile lor;
- accepta conceptul de "pretindere" si il poate separa de propria identitate;
- in asumarea unui rol, copilul foloseste pantomima.
Categoria 6 e reprezentata de jocul socio-dramatic pentru copiii de 5 ani:
- copilul alege si joaca un rol care a fost foarte bine elaborat de la inceput, cu ajutorul altui actor;
- povestile pe care le joaca au introducere, cuprins si incheiere;
- jocul este complet bazat pe cooperativitate;
- jocul devine din ce in ce mai complex si mai sofisticat.
Categoria 7 are in vedere jocul cu reguli, iar in aceasta se gasesc copiii de 6 ani:
- abilitatea de intelegere a regulilor unui joc;
- folosirea unui limbaj mai sofisticat;
- joaca avand in vedere regulile de fair-play;
- joaca diferite jocuri care implica un castigator.