Declararea si inregistrarea nasterii
Autor: Copilul.ro
/
Publicat: 2005-07-01
/
Modificat: 2005-07-01
Actele necesare inregistrarii nasterii certificatul medical constatator al nasterii, intocmit pe formular tip, care va trebui sa poarte numar de inregistrare, data certa, sigiliul unitatii sanitare, semnatura si parafa medicului;
certificatul de nastere si actul de indentitate al mamei si al declarantului, daca nasterea nu este declarata de mama;
certificatul de casatorie al parintilor copilului, daca sunt casatoriti.
in cazul in care mama copilului nu este casatorita, iar tatal acestuia doreste sa-l recunoasca, declaratia de recunoastere a paternitatii va fi data in fata ofiterului de stare civila de catre tata, care va prezenta actul de identitate, fiind necesar deasemenea si acordul scris al mamei.
inregistrarea nasterii se face in termen de 15 zile de la data nasterii pentru copilul nascut viu.
pentru copilul nascut mort, termenul este de 3 zile de la nastere.
inregistrarea nasterii pentru copilul nascut viu, dar care a decedat inauntrul termenului de 15 zile, se va face in termen de 24 ore de la data decesului.
in cazul in care parintii au numede familie diferit, sau exista neconcordanta intre prenumele copilului trecut in certificatul medical constatator al nasterii si declaratia verbala a declarantului, inregistrarea nasterii se face pe baza declaratiei scrise semnata de ambii parinti in fata ofiterului de stare civila, din care sa rezulte numele de familie si numele copilului.
daca declararea nasterii a fost facuta dupa trecerea unui an de la data nasterii, actul de nastere se intocmeste in baza hotararii judecatoresti, definitive si irevocabile, privind incuviintarea inregistrarii tardive, care trebuie sa contina toate datele necesare inregistrarii.
dupa inregistrarea nasterii, certificatul de nastere se elibereaza unuia dintre parinti.
nedeclararea nasterii in termenul prevazut de lege, se va sanctiona in conformitate cu dispozitiile art. 62 din legea 119/1996, cu amenda.
intocmirea actului de nastere pentru copilul gasit sau abandonat de mama in unitati sanitare se face, in termen de 30 zile, pe baza urmatoarelor documente:
In cazul copilului gasit:
declaratia scrisa a persoanei care l-a gasit ori referatul reprezentantului autoritatii tutelare din cadrul primariei in raza careia a fost gasit copilul;
procesul verbal intocmit de politie, medic si reprezentantul autoritatii tutelare din cadrul primariei. Procesul verbal se va inregistra la primarie si va cuprinde: anul, luna si ziua cand a fost gasit copilul; sexul copilului; locul si imprejurarile in care a fost gasit copilul; numele de familie, prenumele si domiciliul persoanei care l-a gasit si al martorilor (atunci cand sunt); denumirea si adresa institutiei sau numele persoanei careia i-a fost incredintat copilul; varsta copilului gasit, stabilita de medic prin indicarea obligatorie a anului, lunii si zilei de nastere, chiar daca acestea sunt aproximative; rezultatul primelor cercetari efectuate de politie pentru identificarea parintilor.
In cazul copilului abandonat in spital:
referatul reprezentantului autoritatii tutelare din cadrul primariei in raza careia a fost abandonat copilul;
certificatul medical constatator al nasterii; procesul verbal incheiat de politie, conducatorul unitatii sanitare si reprezentantul autoritatii tutelare din cadrul primariei, care va avea acelasi cuprins ca si cel incheiat in cazul copilului gasit.
Articole recomandate
Citeste si despre
Aboneaza-te la newsletter