Ii mai putem azi convinge pe elevi sa citeasca? Un interviu despre cartea scolara cu Sorin Lucaci

/ / Modificat: 2013-09-25
Ii mai putem azi convinge pe elevi sa citeasca? Un interviu despre cartea scolara cu Sorin Lucaci

Ii mai putem azi convinge pe elevi sa citeasca? Un interviu despre cartea scolara cu Sorin Lucaci

Cum comentati evolutia pietei de carte educationala in Romania? Mai reprezinta cartea scolara o necesitate?

Sorin Lucaci: Ritmul tot mai sustinut de evolutie a lumii contemporane si al acumularii progresive de informatii a pus o amprenta cu conotatii negative asupra preocuparilor cotidiene si a modului de viata al familiei de azi. De-a lungul timpului cartile au fost ridicate pe un piedestal la care multi dintre noi nu mai reusesc sa ajunga.

"Oamenii ocupati" s-au indepartat de lumea cartilor, iar televizorul  si internetul au devenit pentru ei cele mai importante surse de informatie, facand tot mai rar sau aproape deloc "gestul" de a citi o carte, de a intra intr-o biblioteca, intr-o librarie sau  de a-si construi in cele din urma o biblioteca proprie. Tocmai de aceea este foarte important sa investim in educatia copiilor nostri.

Ce reprezinta in esenta proiectul educational "Pasaport pentru cultura"?

Sorin Lucaci: Proiectul Pasaport pentru cultura, realizat in parteneriat cu Ministerul Educatiei Nationale, pe care departamentul Corint Educational il aduce in atentia dumneavoastra, reprezinta o incercare de a repune in drepturi "cartea educationala", de a aduce in atentia profesorilor, copiilor si parintilor importanta manualelor scolare si auxiliare, a activitatilor parascolare, de a contribui la redescoperirea lecturii ca o placere, ca un hobby, dar si ca o utilitate,  un izvor de cunoastere si intelepciune!

Proiectul promoveaza cartea cu mesaj educational in scoli si conduita pozitiva a copilului spre educatie, spre invatatura. Sub indrumarea profesorului sau parintelui, copilul acumuleaza cunostinte, facand propriile sale descoperiri, fiind astfel cultivate concentrarea, motivatia, autodisciplina si dragostea pentru a invata.

In ce fel poate ajuta cartea educationala, implicit lectura sistematizata, la motivarea si dezvoltarea personala a elevilor, la crearea unei baze solide de cunostinte?


Sorin Lucaci: Lectura are acum rivali redutabili care-i amagesc de cele mai multe ori pe copii. Televizorul, calculatorul, internetul au devenit foarte repede repere pentru fiecare generatie din ultimii ani. Viata noastra traita la inceput de secol XXI este marcata de la mic la mare de amprenta marilor descoperiri stiintifice care au facut pasi uriasi in timp foarte scurt.

Aceste trei mijloace de informare rapida si mult prea facila care ofera elevilor meniul complet in orice domeniu al cunoasterii acopera deja o plaja substantiala a timpului liber, care ramane din ce in ce mai putin, atat din punct de vedere cantitativ, cat si calitativ, pentru ca avem nevoie de timp de calitate pentru noi si pentru copiii nostri. Si atunci se naste intrebarea: mai este cartea "o fagaduinta, o bucurie, o calatorie prin suflete, ganduri si frumuseti" cum afirma poetul Tudor Arghezi?

Lectura suplimentara ne devine familiara din primii ani de scoala. Selectarea lecturii suplimentare revine invatatorului, care cunoaste cel mai bine afinitatile sufletesti ale elevilor precum si continutul educativ necesar intr-o anumita etapa a dezvoltarii lor. Daca elevul incepe a citi din curiozitate, iar aceasta curiozitate se transforma in deprindere, in obisnuinta si insista, motivat fiind si de aprecierile primite la clasa, el va realiza mari progrese:


- prin informatie
- prin deprinderea cititului coerent, constient
- prin implicare afectiva
- prin insusirea unui vocabular expresiv
- prin imbogatirea vocabularului

Ii mai putem azi convinge pe elevi sa citeasca, le putem redeschide apetitul pentru lectura, in asa fel incat aceasta sa nu devina o corvoada, ci o deprindere placuta, si in acelasi timp foarte utila?

Sorin Lucaci: Pornind de la aceasta constatare, am incercat prin acest proiect educational sa aducem in atentia cadrelor didactice, si nu in ultimul rand a parintilor ca factor de decizie in educatia copiilor, cel putin 30 de titluri noi, sa gasim modalitati si tehnici care sa contribuie la stimularea interesului elevilor pentru lectura. Starnirea interesului pentru lectura se poate realiza cu mai multa usurinta daca activitatile desfasurate in acest sens, si aici ne referim la activitatile parascolare, depasesc spatiul salii de clasa, mergand pe ideea aprofundarii materialelor auxiliare si a lecturilor suplimentare.

Dorim, de asemenea, prin schimbul real de experienta,  sa-i convingem atat pe profesori, cat si pe copii de valoarea culturala si spirituala a cartii educationale, sa-i determinam sa descopere si sa inteleaga ca ele sunt rodul marilor spirite ale omenirii, ca, la urma urmei, pot deveni cei mai fideli prieteni si mentori.

Care este scopul si obiectivele specifice ale acestui proiect educational?

Sorin Lucaci:  In primul rand stimularea interesului pentru lectura individuala si colectiva incepand cu perioada prescolara, continuand cu ciclul primar si apoi gimnazial, in vederea dezvoltarii si imbogatirii vocabularului si a dobandirii tehnicilor de munca intelectuala.

Dezvoltarea unor aptitudini speciale, antrenarea elevilor in activitati cat mai variate si bogate in continut, cultivarea interesului pentru disciplinele din programa scolara, facilitarea integrarii in mediul scolar, oferirea de suport pentru reusita scolara in ansamblul ei, fructificarea talentelor personale si corelarea aptitudinilor cu atitudinile caracteriale. Obiectivele specifice le-am putea structura pe trei categorii, si aici ne referim la beneficiarii acestui program educational, in speta elevii, parintii si profesorii.

Privind elevii:

stimularea interesului pentru lectura;
apropierea copiilor prescolari de carte si de cuvantul scris;
formarea unei atitudini de grija si respect fata de carte;
familiarizarea copiilor cu diferite tipuri de scriere;
imbunatatirea comunicarii orale si stimularea interesului pentru citit-scris;
cunoasterea institutiilor care se ocupa de aparitia, distribuirea sau pastrarea cartilor;
stimularea imaginatiei si a creativitatii verbale;
impartasirea experientelor personale.

Privind cadrele didactice:

familiarizarea cadrelor didactice cu metode noi de stimulare a interesului pentru lectura la varstele mici;
abilitarea cadrului didactic cu capacitatea de a construi un mediu educational care sa motiveze copilul in procesul de apropiere fata de carte si fata de cuvantul scris;
educarea unei atitudini pozitive fata de abordarea metodelor interactive, ca metode de lucru folosite in sprijinul realizarii obiectivelor programului.

Privind parintii:

constientizarea parintilor cu privire la rolul lor in dezvoltarea si educatia propriilor copii;
cresterea implicarii parintilor in activitatea scolii si in crearea unui mediu propice si sigur pentru educatia copilului
cooperarea parintilor cu cadrele didactice in vederea realizarii unui mix educational in ceea ce priveste formarea si dezvoltarea personala a copiilor.

Un aspect de o mare insemnatate in procesul educational il reprezinta si cartea digitala, in speta manualele digitale, ca suport informational in raport cu cartea printata. Pentru ca trebuie sa fim in pas cu tehnologia, fara de care evolutia societatii nu este posibila, manualele digitale vor veni in completarea manualelor printate ca parte informationala complementara in procesul educational al elevilor.

Taguri Educatie Carti copii Placere pentru citit copii

Articole recomandate

Citeste si despre