Playmobil si Lego sunt doi producatori europeni de jucarii care au dezvoltat o rivalitate puternica in ultimele patru decenii.
Atat compania daneza, cat si cea germana produc jucarii solide din plastic, cladiri si blocuri de constructii, vehicule si accesorii, dar fiecare dintre ele are ceva foarte particular si o legiune de fani devotati care continua sa le colecteze chiar si cand ajung adulti si isi transmit dragostea pentru marca catre copiii lor.
Jucariile sunt centrale pentru stilurile noastre de viata timpurii. Alegerea dintre Lego si Playmobil este similara cu alegerea intre PC si Mac, Android si iOS sau Nike si Adidas. Aceste alegeri, adesea influentate de familiile si prietenii nostri, contribuie la definirea personalitatii noastre. Avem tendinta de a dezvolta un sentiment de loialitate fata de marcile de jucarii cu care ne jucam in copilarie si le recomandam altora.
Sa comparam asadar Lego si Playmobil, sa descoperim argumentele pro si contra pentru fiecare si sa decidem colectiv care dintre cei doi merita a fi considerata cea mai buna jucarie pentru copii.
Lego
Lego provine de la „leg godt”, din daneza, ceea ce inseamna „joaca bine”. Grupul Lego este o companie daneza care a inceput in atelierul unui tamplar din Billund, Ole Kirk Christiansen, in 1932 . Din 1949, faimoasele piese de constructie din plastic au inlocuit jucariile din lemn. Motto-ul grupului „cel mai bun nu este niciodata prea bun” arata obsesia lui Ole Kirk de a imbunatati continuu calitatea jucariilor produse.
Pana in 1969, grupul a lansat linia de produse Duplo pentru copii mai mici , iar in 1978 au fost introduse primele minifiguri in seturile Lego. Din acest moment competitia directa cu Playmobil a devenit evidenta.
Lego este de obicei considerata cea mai buna jucarie pentru constructii. Pana in 2016, peste 600 de miliarde de piese Lego au fost produse in intreaga lume.
Fanii Lego se pot bucura si de parcurile de distractii Legoland. Dupa deschiderea originalului in Billund, Danemarca, alte cinci au fost deschise in Anglia, Germania, California, Florida si Malaezia. Seria de jocuri video Lego, peste 60 de titluri diferite din 1997, jocurile de masa, precum si seriile TV si filmele de animatie au contribuit la transformarea brandului de jucarii intr-un fenomen global.
Mai mult, filmele celebre si licentele de carte au fost transformate si in jucarii Lego. De exemplu, printesele Disney, vrajitorii din Harry Potter, precum si Lordul Inelelor si eroii din Razboiul Stelelor, toti au fost transformati in figuri Lego. In 2015, Lego a inlocuit Ferrari ca cel mai puternic brand din lume, potrivit companiei de condultanta globala Brand Finance. In 2016, Lego s-a clasat pe locul doi si a fost inlocuit de Walt Disney ca brand de top din lume.
Playmobil
Aceste figuri de plastic de 7,5 cm inaltime, cu fata zambitoare, au fost produse de grupul german Brandstätter din 1975. Hans Beck, un inventator german care este considerat „tatal Playmobil” a petrecut trei ani, din 1971 pana in 1974, efectuand cercetari si testand prototipurile a ceea ce a devenit rapid una dintre cele mai populare jucarii din lume. Ideea din spatele Playmobil a fost intotdeauna de a oferi o jucarie din plastic cu suficienta flexibilitate pentru a stimula imaginatia copiilor, dar fara a o face prea complexa.
Strategia Playmobil a fost sa ii faca pe parinti sa gaseasca jucarii pentru copiii lor asemanatoare cu cele cu care se jucau atunci cand erau ei copii.
Playmobil a avut un succes rapid si a fost licentiat si distribuit prin intermediul producatorilor locali. Acum, peste 100 de milioane de figurine sunt produse in fiecare an.
Iubitorii Playmobil se pot bucura de o varietate de produse de divertisment legate de brand. Exista 5 parcuri de distractii Playmobil, 2 filme de animatie, unul de televiziune animata (Super 4) si 8 jocuri video bazate pe jucariile populare.
In concluzie, atat Lego, cat si Playmobil sunt branduri puternice, cu traditie, care si-au construit o piata proprie, si-au atras clienti fideli si au dezvoltat caracteristici speciale. Drept urmare, este greu de ales intre cei doi.