Cu sau fara teme, în vacanta mare? Psiholog: „Mintea unui copil trebuie continuu antrenata, dar in vacanta are nevoie de teme creative

/ / Modificat: 2024-07-19
Cu sau fara teme, în vacanta mare? Psiholog: „Mintea unui copil trebuie continuu antrenata, dar in vacanta are nevoie de teme creative

Psiholog: „Mintea unui copil trebuie continuu antrenata, dar în vacanta are nevoie de teme creative, nu sa rezolve fractii si ecuatii” 

Temele pentru vacanta sunt subiectul unei polemici fara sfarsit, iar parerile sunt împartite în randul tuturor partilor implicate - profesori, elevi, parinti. Cum e mai bine pentru copii, cu sau fara probleme de rezolvat în lunile de vara petrecute departe de scoala? „Indiscutabil, e mai bine cu teme, însa putine si concepute astfel încat sa fie percepute ca o joaca, sa antreneze mintea celor mici, dar sa-i si distreze”, este de parere psihoterapeutul Mariana Demeter, psiholog clinician principal al Clinicii Alegria.

Profesorii care insista ca temele pentru vacanta sunt benefice au dreptate, crede psihologul. Unde gresesc este cantitatea si calitatea acestor teme. „Copiii nu trebuie sa simta ca li se rapeste din timpul lui liber, ca profesorii vin si le dau sarcini ce tin de scoala în vacanta de vara. Cum poate fi prevenit acest lucru? În primul rand, prin atribuirea unui numar redus de teme. Apoi, prin adaptarea acestora. Mintea unui copil trebuie continuu antrenata, dar în vacanta are nevoie de teme creative, nu sa rezolve fractii si ecuatii. Are nevoie de probleme care se rezolva prin joaca, de provocari pentru minte si imaginatie deopotriva, de exercitii care sa-l ajute sa-si dezvolte aptitudini si, poate, sa-si descopere noi pasiuni”, explica psihologul.

Este necesar ca profesorii sa vorbeasca între ei si sa calibreze la comun cantitatea de teme atribuite, pentru a nu supraîncarca „agenda” scolarului în vacanta, mai spune psihologul. Supraîncarcarea poate crea frustrari, iar dincolo de asta, rapeste timp pretios, destinat, altfel, familiei si prietenilor, întaririi conexiunilor existente si crearii de noi relatii - pe scurt, dezvoltarii aptitudinilor sociale: „Nu trebuie sa uitam nicio clipa ca asa cum noi, adultii, avem nevoie de deconectare pentru a functiona, copiii au nevoie de joaca, de miscare în natura, de activitati si de experiente noi, care sa le largeasca orizontul. Nu vrem sa uite ce-au învatat de-a lungul unui an scolar, dar nici nu vrem sa-i privam de lucrurile minunate pe care le pot descoperi în timpul vacantei de vara, asa ca este necesar sa gasim un echilibru”, arata psihoterapeutul Mariana Demeter.

Psihologul crede ca adaptarea temelor la vacanta nu e o sarcina imposibila pentru profesori: „Au deja experienta cu «Scoala altfel», programul acesta i-a fortat sa gandeasca creativ, sa caute sa le ofere elevilor experiente care sa le dezvolte noi competente si abilitati. În fiecare an, reusesc sa creeze experiente practice, desfasurate în spatii neconventionale. Trebuie sa foloseasca acelasi tip de gandire în dezvoltarea de teme pentru vacanta mare. Sa lase deoparte manualele si sa imagineze pentru copii o educatie altfel, care sa-i ajute sa se dezvolte mintal si emotional pe mai multe paliere”.

Acelasi tip de gandire „out of the box” poate ajuta si parintii sa gaseasca activitati menite sa antreneze creierul celor mici în vacanta de vara, este de parere specialistul. „Daca temele primite de la profesori pentru vacanta sunt pe acelasi tipar ca temele din timpul anului scolar, le putem crea noi celor mici, în contrapondere, experiente interesante, în care sa-si foloseasca aptitudinile sau sa-si dezvolte unele noi. Atelierele de pictura, de teatru sau de dans, vizitele la muzee, excursiile prin tara în locuri cu istorie - le putem privi ca un mijloc de relaxare, dar pentru copii sunt si o modalitate de a învata lucruri noi într-un mod placut. E ca o scoala de vara, daca vreti. Pe care cei mici o vor primi cu bucurie”, conchide psihologul Mariana Demeter.

Taguri Psiholog copii

Articole recomandate

Citeste si despre