Pe 15 mai este celebrata Ziua Internationala a Familiei. Cu aceasta ocazie, merita sa reflectam asupra importantei familiei in cresterea si dezvoltarea copiilor. Familia este primul si cel mai important mediu in care copiii invata si isi dezvolta abilitati sociale, emotionale si cognitive care le vor modela vietile. Iar jocul este una dintre cele mai importante activitati pentru dezvoltarea copiilor. Jocul ii ajuta pe copii sa isi dezvolte imaginatia, creativitatea si abilitatile sociale. Tot prin joc, copiii invata sa colaboreze, sa-si imparta si sa-si exprime emotiile si ideile.
Desi este important ca parintii sa incurajeze jocul si sa petreaca timp de calitate cu copiii lor, potrivit unui studiu realizat de Fundatia World Vision Romania, 23% dintre copii sustin ca un membru al familiei petrece timp cu ei doar uneori sau niciodata.
Intr-o lume agitata si plina de responsabilitati, poate fi dificil sa gasim timp pentru a ne juca cu copiii nostri, dar este important sa ne amintim ca timpul petrecut cu copiii este o investitie valoroasa in viitorul lor si in al nostru. Petrecerea timpului de calitate cu copiii este una dintre cele mai importante modalitati de a construi relatii puternice si de a dezvolta abilitati importante, cum ar fi comunicarea si rezolvarea problemelor.
Atunci cand sunt doar cu parintii, copiii prefera jocurile simple si amuzante, care nu presupun neaparat materiale sau jocuri special cumparate. Cand cresc, copiii nu isi amintesc neaparat jucariile pe care parintii le cumpara pentru ei, dar isi amintesc cu siguranta felul in care acestia ii fac sa se simta atunci cand se joaca impreuna. De aceea, asa cum ne jucam cu copiii pentru a le dezvolta gandirea, este extrem de important sa ne ocupam si de emotiile lor.
Fiecare zi din viata ne aduce in fata experiente noi, unele placute, altele mai putin placute. Gandurile noastre, adica felul in care interpretam aceste experiente, influenteaza ceea ce simtim, adica emotiile si ceea ce facem, respectiv comportamentele..
Iata si un exemplu concret, privit din perspectiva unui copil:
• Experienta: in timp ce esti cu copilul, vorbesti cu alt adult
• Posibil gand: vreau sa fie atent(a) la mine si sa se joace cu mine acum
• Emotie: nemultumire, furie
• Comportament: copilul plange, tipa, loveste
Nu putem controla experientele prin care trecem, dar putem schimba felul in care le privim, iar gandurile noastre pot influenta cat de puternic simtim emotiile. De aceea e nevoie sa-i invatam pe copii despre ganduri, emotii, comportamente, pe intelesul lor, prin joc.
Există inclusiv resurse pentru preșcolari, care te pot ajuta să te joci și să petreci timp cu copilul tău. Iată câteva exemple care te pot inspira să construiești propriul ”Ghiozdănel cu viitor” pentru copilul tău:
• Plastelina - puteti modela forme culcate pe un carton, forme care pot sta in picioare. In timp ce modelati, rostiti numele culorilor si al formelor modelate.
• Joc puzzle sau Tangram - Jocurile de tip puzzle dezvolta gandirea logica si orientarea spatiala. Cu ajutorul jocului Tangram sau patratul magic se pot forma figuri simple sau complicate, in functie de varsta copilului. Ii poti citi copilului cartea de povesti cupictograme sau alta carte de povesti si apoi creati impreuna personajul preferat din poveste.
• Cartea cu pictograme se poate folosi in multe feluri. De exemplu: inainte de a-i citi copilului, arata-i coperta si intreaba-l: Ce vezi? Ce crezi despre imagine? Ce te intrebi? sau Despre ce crezi ca va fi vorba in poveste? si De ce crezi asta?.
• Caietul de lucru este util pentru a-l ajuta pe copil sa invete sa se concentreze la ce are de facut. Putem face acest lucru pornind cu un exercitiu din caiet, pe zi. Lasam copilul sa-l rezolve singur si apoi verificam impreuna rezultatul muncii lui, apreciind felul in care s-a descurcat.
• Numaratoarea este un instrument cu ajutorul caruia copiii pot invata mai usor sa numere si sa faca operatii de adunare si scadere. Intrebati copilul cati ani are si apoi rugati-l sa mute dintr-o parte in alta tot atatea bile cati ani are el; numarati impreuna, apoi el singur.
Acestea sunt doar cateva exemple de activitati simple, parintii putand identifica sau poate chiar inventa alte jocuri similare, menite sa aduca cat mai multe momente de armonie in familie. Incurajam toate familiile sa isi petreaca timpul impreuna, sa isi consolideze relatiile si sa isi exprime iubirea si recunostinta reciproca.
Aricol scris de Daniela STOICESCU, Specialist educație timpurie și Florentina PUIU, Coordonator programe formare in cadrul ”Start în Educație” – cel mai amplu proiect de educație timpurie din România, realizat de Fundația World Vision România în parteneriat cu Fundația OMV Petrom. Proiectul vine în sprijinul a 60.000 copii cu vârste între 3-6 ani și 10.000 de părinți, din 500 de comunități defavorizate din toată țara și are ca principal obiectiv să dezvolte la nivel național un parteneriat solid între profesori, specialiști, părinți și autorități cu scopul de a susține importanța strategică a educației timpurii și de a sprijini familiile vulnerabile punând accent pe rolul crucial pe care îl au părinții. Aceștia din urmă sunt sprijiniți să devină primii educatori ai copiilor lor, cei care dau startul experiențelor de învățare timpurie de acasă, urmând ca apoi la grădiniță să devină un prim partener educațional de nădejde.