Esti convinsa ca daca muncesti foarte mult vei obtine succesul profesional, nu-i asa? Nu si daca la serviciu esti egoista, neatenta fata de colegi si dezodonata. Sa te faci placuta celor din jur este una dintre cele mai importante metode prin care poti obtine succesul.
Menajeaza intimitatea colegilor
Intimitatea este un privilegiu greu de dobandit, asa ca trebuie respectata. O regula elementara de politete este sa bati la usa unui birou inainte de a intra si sa-i ceri scuze persoanei pe care o deranjezi. Nu zabovi la povesti intr-o incapere unde toti incearca sa lucreze, nu citi hartiile de pe biroul colegilor si nu cauta numere de telefon in agenda altcuiva, fara a cere permisiunea.
Respecta eticheta biroului
Cum trebuie sa procedezi:
La telefon:
Daca ai sunat un coleg si acesta nu este disponibil, nu-i impovara asistenta cu mesaje detaliate. Fii concisa. Mesajul trebuie sa contina numele tau, numarul de telefon si problema pentru care ai sunat, mentionand caracterul de urgenta al acestuia. Apoi asteapta sa fii cautata.
La copiator:
Daca ai de facut 50 de copii ale unui document de patru pagini, iar langa tine asteapta un coleg care are nevoie de o singura copie, cedeaza-i randul.
In hol:
Nu este politicos sa intrerupi o discutie intre doi colegi sau si mai grav intre un coleg si seful vostru decat daca este absolut necesar. In cazul in care doresti cu tot dinadinsul sa participi la discutie, asigura-te ca esti bine venita si ai grija sa nu ignori sau sa excluzi pe cineva deja prezent.
Pastreaza curatenia
Daca la tine acasa esti o mamica a curateniei, pastreaza-ti bunele deprinderi si la locul de munca.
Pe birou:
Se spune ca felul in care arata biroul unei persoane tradeaza anumite trasaturi de caracter ale acesteia. Chiar daca esti obosita la sfarsitul unei zile de munca, nu lasa pe birou pahare nespalate si resturi de mancare. Arunca-le sau pune-le in frigider, astfel biroul tau se va transforma intr-un imens cos de gunoi
In bucatarie sau oficiu:
Nu lasa cani de cafea in chiuveta sau resturi neidentificabile de mancare in oficiu. Daca ai varsat ceva, curata imediat locul si nu lasa sandwichuri pe jumatate mancate sa devina proiecte stiintifice in frigider. Pizza, care ieri miroasea atat de imbietor, s-a transformat intr-o bomba cu efect intarziat asupra reactiilor olfactive ale colegilor tai. Si daca s-a nimerit sa bei ultima ceasca de cafea, fa o portie proaspata si ofera-le colegilor tai.
La toaleta:
Americanii numesc aceasta incapere "camera doamnelor", asa ca poarta-te acolo ca o lady. Nu uita sa tragi apa cand iesi din cabina, inlocuieste hartia igienica daca s-a terminat si nu uita sa arunci servetelele folosite in si nu langa cosul de gunoi. Gandeste-te cat de mult te-ar enerva sa faca cineva asta la tine acasa!
Plateste-ti datoriile
Atunci cand cineva se ofera sa-ti cumpere mancare sau suc de la patiseria din colt, da-i bani inainte de a pleca sau imediat dupa ce s-a intors. Daca nu ai la tine, cere-ti scuze si plateste datoria a doua zi- dar nu mai tarziu. Daca ai imprumutat ceva de la un coleg, returneaza respectivul obiect in cel mai scurt timp posibil. Chiar daca nu este vorba de lucruri personale, cu siguranta colegul tau va avea nevoie la un moment dat de acel obiect si va astepta sa-l gaseasca exact acolo unde l-a lasat, adica pe biroul sau.
Supune-te regulilor companiei
Daca in interiorul companiei tale regulile sunt mai blande, nu inseamna ca poti sa ti-o iei in cap. Poate ca nimeni nu va observa daca intarzii dimineata sau pleci mai devreme de la birou, dar nu trebuie sa faci din asta un obicei. Profesionalism inseamna si respectarea orarului. In plus, nu ii face pe colegii tai care lucreaza adesea peste program sa se simta prost. Nu este permis sa abuzezi de fondul de protocol sau de contul pentru cheltuieli de serviciu, de masina sau telefonul companiei.
Pune-ti fermoar la gura
Una dintre colegele tale a cules o multime de lauri pentru ultimul proiect la care a lucrat? Chiar daca invidia te roade, n-o barfi pe la spate. Intrigile pot crea in birou un climat de neincredere. In plus, barfele pot ajunge si la urechile sefilor, care nu vor privi cu ochi buni comportamentul tau: a-i vorbi de rau pe colegi sugereaza ca nu esti potrivita sa faci parte dintr-o echipa. Psihologii spun ca abilitatea de a evita imprastierea barfelor este dovada unui caracter puternic.
Nu te lauda
Daca tocmai te-ai intors dintr-o fabuloasa vacanta din Caraibe, nu-ti vei putea ascunde bronzul sub trei straturi de fond de ten. Dar nici nu e nevoie sa rememorezi, in fata colegilor care au stat toata vara inlantuiti de birourile lor, cum zaceai ore in sir pe plaja cu o pina-collada in mana. Nu e necesar nici sa-l ridici in slavi pe adorabilul tau sot in fata unei colege nemaritate si nici sa povestesti nefericitei care doreste sa slabeasca 20 de kilograme ca esti in stare sa mananci orice fara sa se depuna un gram. In schimb, modestia de care poti da dovada in diverse situatii va fi si te va face remarcata.
Asculta-i pe ceilalti
Sa intrerupi o persoana in timp ce vorbeste pentru a-ti exprima propriile pareri este mai mult decat un gest nepoliticos. Aceasta atitudine denota lipsa de interes si egocentrism, trasaturi ce-ti pot compromite credibilitatea fata de colegi. Concentreaza-te asupra vorbitorului. Intr-o intalnire de afaceri, daca vrei sa atingi un subiect omis de interlocutor, nu-l intrerupe pe acesta: noteaza-ti ideea si asteapta momentul oportun pentru a-ti exprima gandurile.
Ajuta-ti colegii
Cei mai multi oameni sunt mult prea preocupati de propriile probleme pentru a manifesta interes pentru viata celorlalti. O metoda sigura de a atrage atentia asupra ta sunt complimentele si multumirile pe care le adresezi celor din jur. Nu ezita sa faci cuiva un serviciu. Cine stie daca vreodata unul dintre cei pe care i-ai ajutat nu-ti va returna favoarea?
Sa fii amabila si prietenoasa cu cei de alaturi de care muncesti, iti poate aduce pe langa simpatia lor, mici avantaje de care poti profita. Asa ca atunci cand ajungi sa ocupi un post superior, in loc sa oftezi usurata: "Bine ca am scapat de ei", mai bine zambesti si spui: "Va multumesc tuturor. N-as fi reusit sa ajung aici fara voi".
Pacatul capital: pierderea de vreme
Unul dintre cele mai mari pacate pe care le poti comite la locul tau de munca este sa irosesti timpul colegilor. Chestia asta ii inebuneste pe multi; de aceea sunt destui cei care au obiceiul sa-si ia de lucru acasa, fiind singurul mod in care pot duce o treaba pana la capat fara a fi intrerupti. Pentru a nu-i obliga pe colegii tai sa plece de la birou cu o geanta plina de documente "pentru acasa", e bine sa tii cont de cateva reguli:
- nu le trimite prin e-mail mesaje incalcite. Fii concisa. Nu scrie pagini intregi daca nu ai ceva important de comunicat. Specifica gradul de urgenta al mesajului
- nu lasa oamenii sa astepte
- fii punctuala
- nu arunca problemele minore in capul sefului
- nu sta la vorba - e placut sa discuti cu colegii, dar ai grija sa nu le distragi atentia de la munca. Daca tu ai chef de o pauza nu inseamna neaparat ca ei gandesc la fel. Poate au de lucru si ii deranjezi.
Sursa foto: freepik