Locul de munca a devenit ca o a doua casa pentru tine, ocupandu-ti aproximativ 80-90% din zi? Daca programul de lucru tinde sa se prelungeasca constant, desi sarcinile tale nu s-au inmultit, este timpul sa iei masuri pentru o mai buna eficientizare a timpului si crestere a productivitatii muncii!
Iata cateva secrete care te ajuta sa-ti termini treaba la timp si sa nu mai intri in categoria nefericita a angajatilor care stau peste program!
Planifica-ti ziua de lucru, pe hartie sau in agenda electronica!
In timp ce iti bei cafeaua dimineata, acasa sau la serviciu, ia o foaie si un pix si planifica-ti ziua de lucru, cu toate activitatile pe care le ai de facut. Planifica totul in functie de urgente si deadline-uri, dar si de alte sedinte sau intalniri programate.
Noteaza-le pe hartie sau in agenda electronica si aranjeaza-le cat mai realist cu putinta in program, astfel incat sa nu se "incalece" unele peste altele si sa realizezi la birou ca nu ai timp de aproape nimic. Incearca sa respecti cat mai precis planificarea facuta la inceputul zilei!
Rezolva sarcinile complicate in prima parte a zilei!
Primele ore ale zilei sunt considerate cele mai productive. Creierul este mai odihnit si functioneaza mai bine dimineata, ceea ce iti ofera o putere mai mare de concentrare si atentie pentru realizarea sarcinilor dificile. Spre sfarsitul zilei, cand se acumuleaza oboseala, nu mai dai randament la fel de mare ca la inceputul zilei.
Creeaza-ti un spatiu de lucru practic si eficient!
Asigura-te ca spatiul in care lucrezi este cat mai practic. Este important sa ai in s toate lucrurile de care ai nevoie in spatiul de lucru, pentru a nu pierde timp pretios cautandu-le sau umbland prin cladire dupa ele.
Organizeaza-ti biroul, dotandu-l cu tot ce ai nevoie pentru realizarea cu succes a muncii tale - telefoane, pixuri, hartii, imprimanta, laptop, incarcatoare, stampile etc.
Fa-ti program si pentru e-mailul de serviciu!
Chiar daca e-mailul este un instrument de baza in munca ta si depinzi de el pentru majoritatea sarcinilor de serviciu, este recomandat sa-ti stabilesti un program pentru el. Potrivit specialistilor, foarte multe persoane pierd mai mult timp inutil pe e-mailul de munca decat pe retele de socializare sau chaturi personale, ceea ce afecteaza productivitatea muncii.
E-mailurile vor curge toata ziua in inbox, insa nu inseamna ca toate sunt importante sau urgente. Intra din jumatate in jumatate de ora pe mail si identifica doar mesajele urgente. Lasa restul de mailuri spre finalul zilei, cand te mai eliberezi de sarcini complicate!
Inchide chaturile si retelele de socializare!
Desi nu ti se pare ca dedici mult timp retelelor sociale sau chatului personal, minutele pierdute la fiecare intrare pe site sau dialogurile cu prietenii se aduna si "cantaresc" foarte mult la finalul zilei, devenind una dintre cauzele pentru care stai peste program.
Limiteaza-te doar la convorbiri telefonice in interes personal pentru rezolvarea urgentelor si dedica-ti orele de la serviciu exclusiv muncii tale. Cu cat ai mai putine intreruperi, cu atat vei termina treaba mai repede si vei fugi acasa, la copilul tau!
Redu durata si numarul pauzelor!
Chiar daca ai o pauza de ora la pranz si alte cateva, mai scurte, de-a lungul programului, daca ai grija sa le scurtezi ori sa nu le lungesti, vei castiga minute pretioase pentru a termina munca la timp.
Redu pauza de pranz de la 1 ora la 40 de minute, iar pauzele de 15 minute din timpul zilei la doar 10 si vei castiga aproape o ora intr-o zi de lucru.
Nu incerca sa le faci pe toate de una singura!
Daca esti intr-o pozitie care-ti permite sa delegi sarcini, nu ezita sa o faci! Femeile, si mai cu seama mamicile, au un spirit mare de sacrificiu si dorinta de a face toate lucrurile singure, ceea ce poate fi extenuant si daunator pentru viata lor personala si de familie.
Este recomandat ca atat acasa, dar mai ales la munca, sa delegi sarcini si proiecte celor carora functia iti permite sa o faci, astfel incat sa iti conturezi un program de munca realist, care sa se incadreze in cele 8 ore prestabilite de lucru.
Sursa foto: freepik