Cu totii am trecut prin asta. Te trezesti dimineata cu cele mai bune intentii, gata sa fii productiva si sa profiti la maximum de ziua respectiva. Dar, in schimb, te surprinzi procrastinand, rasfoind retelele de socializare sau pur si simplu, faci alte activitati fara un scop clar.
Inainte sa iti dati seama, a trecut o ora sau mai mult si simtiti ca ai pierdut un timp pretios pe care nu il vei mai recupera niciodata. Si apoi, bineinteles, te simti coplesita.
Exista insa un truc care te va ajuta sa fii productiva si sa nu mai pierzi timpul.
Problema procrastinarii de dimineata
In primul rand, este important de mentionat faptul ca procrastinarea de dimineata este o problema comuna care afecteaza multe persoane. Sa te trezesti si sa realizezi ca o mare parte din dimineata a trecut deja fara sa fi realizat nimic important poate fi frustrant si demoralizant. Dar de ce se intampla acest lucru si cum il putem depasi?
Unul dintre principalii vinovati pentru procrastinarea de dimineata este lipsa de structura. Atunci cand nu ai un plan clar pentru diminetile tale, este usor sa fii tentata sa pierzi timpul cu activitati neproductive. Pe de alta parte, lipsa de motivatie si distragerea constanta a atentiei joaca, de asemenea, un rol important.
Concentreaza-te pe sarcinile tale si organizeaza-te cu ajutorul acestui obicei: matricea Eisenhower
Daca vrei sa devii productiva si sa nu mai procrastinezi, foloseste matricea Eisenhower (cunoscuta si sub numele de caseta Eisenhower sau matricea urgent/important), care iti permite sa-ti clasifici sarcinile in functie de doi parametri: "important" si "urgent". Este o matrice care te ajuta sa-ti stabilizezi prioritatile in mod mai inteligent, ceea ce te va face sa iei decizii mai constiente, sa fii mai productiva si sa-ti folosesti mai bine timpul fara sa te simti coplesita.
Cum sa folosesti matricea Eisenhower
Dimineata, in timp ce-ti bei cafeaua, sau chiar seara, inainte de culcare (in functie de timpul disponibil) noteaza-ti toate sarcinile pe care le ai de facut in ziua respectiva, apoi clasifica-le in functie de importanta, astfel:
1. Sarcini importante si urgente
Acestea sunt sarcinile care necesita atentia imediata. Sunt probleme critice si trebuie rezolvate imediat. De exemplu, o intalnire de urgenta sau o sarcina cu un termen limita iminent intra in aceasta categorie. Concentreaza-te pe finalizarea acestor sarcini inainte de orice altceva.
2. Sarcini importante, dar nu urgente
Acestea sunt sarcinile care "pot astepta", dar pe care trebuie sa le prioritizezi si sa le programezi bine (ca sa nu uitam). Acestea sunt adesea sarcini strategice si de planificare. Exemplele includ programarile la medici, ducerea/luarea hainelor de la curatatorie, etc.
3. Sarcini urgente, dar neimportante
Aceste sarcini tind sa fie intreruperi sau distrageri. Desi sunt urgente, ele nu contribuie semnificativ la obiectivele tale pe termen lung. Acestea pot include mersul la supermarket pentru a cumpara ingrediente pentru cina, apeluri telefonice neplanificate sau e-mailuri neesentiale. Incearca sa programezi momente specifice pentru a le aborda sau, daca ai posibilitatea, deleaga aceste sarcini.
4. Sarcinile neimportante si neurgente - eliminati-le
In cele din urma, acest grup de sarcini sunt cele care merita cea mai mica atentie. Sunt activitati care nu contribuie intr-un mod major la obiectivele tale zilnice si pe care, in mod ideal, ar trebui sa le eviti. Le poti lasa pentru finalul zilei, de exemplu, dupa ce ai finalizat toate celelalte sarcini. Acestea ar putea fi pierderea timpului pe retelele de socializare, vizionarea unui film sau alte activitati fara sens.
FOTO: freepik.com