Ieri, 18 mai, in reuniunea internationala de experti care a avut loc in Varsovia, s-a discutat despre tendintele pietei de sucuri din 5 tari vizate de campania "Mousse si suc 100%! – vitamine intr-o forma avantajoasa".
Experti din Romania, Lituania, Cehia, Slovacia si Polonia au dezbatut rezultatele studiului privind gradul de constientizare a consumatorilor privind consumul de sucuri si mousse-uri si valorile nutritionale ale acestora. Ei au recomandat activitati educationale menite sa promoveze obiceiurile unei alimentatii corecte.
Subiectul principal al dezbaterii a constat in rezultatele cercetarii privind consumatorii, cercetare solicitata de „Asociatia Poloneza a Producatorilor de Suc (KUPS)” in 2015 si 2016 . in cadrul cercetarii, au participat femei cu varsta cuprinsa intre 25-45 de ani din Romania, Lituania, Cehia, Slovacia si Polonia. In toate tarile, consumul mediu de suc este mai mic decat cel al Uniunii Europene si mult mai scazut decat al recomandarilor din WHO . Un roman consuma in medie 1 l anual, ceea ce reprezinta mai putin de 3 ml de suc in fiecare zi. in celelalte tari, consumul de sucuri este considerabil mai mare: 11,9 l pentru Polonia, 5,2 l pentru Cehia, 4,8 l pentru Lituania si 4,1 l pentru Slovacia, pe cap de locuitor, anual.
Cu toate acestea, un consum de suc 100% in Uniunea Europeana in perioada 2010-2014 pe media statelor este de 13,3 l pe cap de locuitor, in timp ce in Germania se consuma chiar 29,7 l pe cap de locuitor.
Rezultatele studiului solicitat de „Asociatia Poloneza a Producatorilor de Suc” indica o discrepanta uriasa intre declaratiile consumatorilor si consumul actual de sucuri din toate cele cinci tari.
Peste 40% dintre femeile chestionate din Romania declara ca in gospodariile lor se consuma mai putin de 3 litri de suc pe saptamana, in principal, intre mese sau la micul dejun. Aproape toate femeile chestionate au declarat ca in gospodariile lor se consuma sucuri de fructe (94%), un procent semnificativ mai scazut declara ca se consuma sucuri de legume (48%).
Principalii consumatori de sucuri de fructe din tara noastra, ca si cei din in celelalte piete/tari, sunt copiii (77%) si femeile, insa acestia reprezinta un numar considerabil mai mic. in orice caz, in comparatie cu cercetarea realizata anul trecut, numarul de consumatori de sucuri de fructe a crescut cu respectiv 4% in randul copiilor si cu 6% in randul femeilor. Sucurile de legume sunt de cele mai multe ori alese de femei (64%) si aceasta este tendinta prezenta pe toate pietele vizate de cercetare.
Tot mai multi romani sunt constienti de efectele benefice ale fructelor si legumelor, cat si a produselor fabricate din acestea. Dupa cum declara respondentii romani, sucurile au un impact benefic asupra copiilor si a sanatatii altor membri ai gospodariei (93%) si reprezinta o sursa naturala de vitamine (91%). in plus, majoritatea consumatorilor din toate cele cinci tari sunt de acord cu afirmatia ca sucurile si mousse-urile reprezinta vitamine intr-o forma avantajoasa, care ar putea fi si rezultatul campaniei „Mousse si suc 100%! – vitamine intr-o forma avantajoasa”. in ultimul an, numarul persoanelor care declara ca beau sucuri de fructe in fiecare zi a crescut cu 4%.
„Sucurile sunt percepute ca o alegere gustoasa si sanatoasa, ceea ce confirma faptul ca romanii sunt constienti de toate beneficiile rezultate din consumul de suc. Cu toate acestea, cercetarea indica o discrepanta uriasa intre constientizarea beneficiilor consumului de sucuri sau intentia de cumparare si consumul actual. Astfel, se arata cat de mult mai este de lucrat pe viitor. De aceea, este important sa cream un impact asupra atitudinilor consumatorilor prin diverse programe educationale, cum ar fi campania - "Mousse si suc 100%! – vitamine intr-o forma avantajoasa” mentioneaza Serban Damian, un expert al campaniei.
De asemenea, mousse-urile de fructe si legume au fost un alt subiect de dezbatere al expertilor. Mousse-urile, spre deosebire de sucuri, nu fac parte dintr-o dieta zilnica – ci sunt consumate de doua, trei ori pe luna. Consumul redus de mousse-uri poate fi rezultatul lipsei de cunostinte in ceea ce priveste acest produs. Mousse-ul – o gustare hranitoare la indemana, din fructe si legume –reprezinta o noua categorie de produse care a intrat pe piata din Romania doar de anul trecut, iar gradul de consum este destul de redus comparativ cu alte sucuri disponibile pe piata. Cu toate acestea, un studiu recent KUPS arata ca gradul de constientizare in ceea ce priveste mousse-urile a crescut pe fiecare dintre pietele vizate de cercetare, respectiv: in Cehia cu 3,5%, in Slovacia cu 5,6%, in Polonia cu 6%, in Romania cu 10,7%, iar in Lituania pana la 15,6%.
„Este evident ca lansarea unui nou produs pe piata coreleaza cu cresterea gradului de constientizare. Din acest motiv, nu ne putem opri aici. Educatia privind proprietatile mousse-urilor de fructe si legume este inca foarte importanta. Pana in prezent, aproape 40% dintre respondentii care au participat la cercetare nu au auzit niciodata despre acest produs. Este demn de remarcat ca mousse-ul este un produs identic cu piureul facut din fructe si legume” – spune Serban Damian.
Este o categorie de produse consumate mai ales de copii, dar in toate tarile procentul femeilor care declara ca mousse-urile sunt consumate de catre toti membrii gospodariei a crescut. in opinia consumatorilor din Romania, un mousse este descris ca fiind un amestec de piure de fructe si legume (19%) si un produs gustos (15%). Mousse-ul mai este descris si ca o gustare hranitoare si naturala.
„Mai mult decat atat, mousse-urile contin fibre valoroase pentru corpul nostru – care ne detoxifiaza organismul, regleaza metabolismul si scade nivelul de colesterol rau din sange. Consumul de fibre creste satietatea, prin urmare, mousse-urile de fructe sau de fructe si legume pot fi nu doar o gustare minunata, ci si o masa hranitoare, potrivita si pentru consumatorii adulti” - spune Serban Damian.
Subiectul dezbaterii a starnit un interes mare al expertilor care discutau cu mult entuziasm despre discrepanta dintre declaratiile de consum si consumul actual de sucuri si mousse-uri. Expertii sunt de acord ca, in toate cele cinci tari este nevoie de activitati educationale pentru a evidentia obiceiurile de consum pentru o alimentatie corecta. S-a subliniat faptul ca dezvoltarea economica din tarile vizate de campanie, ca si in celelalte tari ale Uniunii Europene, va continua in urmatorii ani . Acest lucru inseamna ca numarul de persoane care acorda mai multa atentie calitatii si valorii nutritionale a produselor decat pretului va fi in crestere.
Obiectivul campaniei de informare "Mousse si suc 100%! – vitamine intr-o forma avantajoasa" este acela de a promova obiceiurile care duc la o alimentatie corecta si la cresterea nivelului de constientizare in randul consumatorilor cu privire la calitatea si valorile nutritionale ale sucurilor si mousse-urilor de fructe si legume.