In ultimele doua decenii, comerciantii si agentii de publicitate pentru produsele pentru copii au dezvoltat un spectru masiv si variat de strategii pentru a ajunge la consumatorul copil.
Ei sunt interesati de copii din trei motive.
- In primul rand, copiii de astazi au acces la sume considerabile de bani pentru a-si satisface nevoile proprii, ceea ce ii califica drept o importanta piata primara.
- In al doilea rand, copiii sunt de asemenea si o piata viitoare. S-a demonstrat ca inca de la o varsta frageda copiii isi dezvolta atitudinile favorabile fata de branduri, iar acestea se extind pana la varsta adulta.
- In cele din urma, copiii sunt un important factor de influenta al pietei.
Atunci cand vorbim despre un consumator avem in vedere 4 caracteristici ale sale:
- este capabil sa simta nevoile si preferintele.
- sa caute sa le indeplineasca.
- sa faca o alegere si o achizitie.
- sa evalueze produsul si alternativele acestuia.
Cresterea puterii economice si influenta asupra deciziilor familiale ale copiilor de astazi poate fi explicata prin mai multe schimbari socio-economice din anii 1970 si 1980.
- La oras, parintii au un venit mai mare si un nivel educational superior;
- Adesea amana sa faca copii preferand mai intai o cariera, si astfel varsta la care devin parinti trece de 30 de ani;
- fac unul, maximum doi copii;
- nu in ultimul rand, exista mai multe familii monoparentale in care, parintele care iese din cuplu compenseaza lipsa prezentei cu bunuri materiale.
Impreuna, acesti factori ii incurajeaza pe parinti sa fie mai indulgenti si sa aiba grija ca copiiilor lor sa nu le lipseasca nimic.
Un alt factor care explica cresterea influentei copiilor asupra deciziilor familiale este liberalizarea relatiilor parinte-copil in societatile occidentale.
Copiii, un jucator important pentru producatori
Cu cateva decenii in urma, modelele de crestere a copiilor erau caracterizate de autoritate, ascultare si respect. In familiile de astazi insa, intelegerea, egalitatea si compromisul sunt considerate a fi de o importanta capitala. Relatia parinte + copil nu mai este reglementata prin autoritate si comanda, ci prin negociere, astfel ca opiniile copiilor si participarea la procesele de luare a deciziilor sunt incurajate si luate foarte serios. Drept urmare, copiii au devenit un jucator important pentru producatori.
Sugari si copii mici (varsta de 0 ± 2 ani): senzatii, dorinte si preferinte
Desi se stie putin despre cum se creeaza dorintele si gusturile copiilor in timpul copilariei, s-a observant ca inclusiv copiii mici isi exprima cu fermitate preferintele in ceea ce priveste mancarea, ce doresc sa imbrace, ce doresc sa vizioneze sau ce jocuri le sunt pe plac.
Sunt studii care arata ca atunci cand copiii au varsta de 18 luni, ei recunosc din ce in ce mai multe obiecte si fete familiare. Pana la varsta de 2 ani, copiii incep de asemenea sa faca legaturi intre ceea ce vad la televizor si produsele din magazine, atunci cand isi insotesc parintii.
Un studiu recent realizat de 360 de parinti olandezi a aratat ca 40% dintre parintii copiilor de 2 ani au spus ca copilul lor a recunoscut un produs publicitar in magazin. Acest procent a crescut rapid ajungand pana la 88% pentru cei cu varsta de 5 ani.
Prescolari (varsta de 2 ± 5 ani): persistenta si negociere
Exista cateva caracteristici ale mintii prescolarilor care determina gusturile si preferintele pentru produse si divertisment si, in consecinta, comportamentul de consumator. Una dintre aceste caracteristici este capacitatea lor limitata de a distinge intre fantezie si realitate.
Copiii prescolari cred adesea ca personajele si evenimentele pe care le intalnesc in mass-media sunt reale, mai cu seama Mos Craciun. In aceeasi masura, ei cred si ca informatia din reclame este complet adevarata, neavand capacitatea de a distinge persuasiunea.
Datorita capacitatii lor cognitive imature, copiii de varsta prescolara au nevoie de mult mai mult timp decat adultii pentru a interpreta si a face sens imaginilor si informatiilor primite. Acesta este motivul pentru care prescolarii raspund adesea cel mai bine la programele cu un ritm lent si cu o multime de repetari.
Intr-un studiu facut pe copii cu varste de 5 ani s-a demonstrat ca acestia sunt atrasi de detaliile izbitoare mai degraba decat de calitatea si complexitatea produsului (aceasta find o caracteristica a unui consumator matur).
O caracteristica a copiilor din grupul de varsta prescolara, care are implicatii asupra comportamentului consumatorilor, este si ca nu isi pot pastra mintea departe de produsele tentante, pentru mult timp.
Cercetarile au aratat ca, desi un adult poate sa-l invete pe copil cum sa foloseasca anumite strategii de a nu se lasa distras de un anumit produs, atunci cand este confruntat cu un stimul tentant, copilul sub varsta de 5 ani nu foloseste, de regula, astfel de strategii. Atunci cand vede o jucarie sau o gustare atractiva, isi concentreaza atentia asupra aspectelor dorite ale acestui stimul si se confrunta cu o mare dificultate in a se impotrivi. Aceasta tendinta poate determina situatii jenante pentru parinti in supermarket sau in magazinul de jucarii, deoarece poate incepe sa se tanguiasca, sa tipe si sa planga atunci cand parintii refuza sa cumpere tot ceea ce vrea.
Scoala primara timpurie (varsta de 5 ± 8 ani): aventura si o prima achizitie
Atentia copiilor din aceasta grupa de varsta devine considerabil mai mare. Incep sa se joace in grup, pot intelege ca in spatele cocosului gigant care imparte mostre de produse gratis in magazine sta de fapt un om, insa, inca mai cred ca personajele vazute la tv sunt acelasi si in viata reala.Intre 5 si 7 ani, copiii se pot bucura de cele mai elaborate forme de joc imaginativ social.Deoarece sunt capabili sa inteleaga mai multa informatie, ei vor arata persistenta la jocurile cu un continut mai dificil de inteles. De asemenea, devin mai receptivi la informatie si la divertismentul orientat spre verbal, la personajele mai complicate si la formele mai sofisticate de umor.
Pentru ca urmeaza o perioada in care febra cumparaturilor atinge cote maxime, in baza celor descrise mai sus reflectati asupra urmatoarelor recomandari:
Prea multe cadouri ii pot face pe copii nerecunoscatori, niciodata multumiti - indiferent cat de mult primesc din partea parintilor lor. Sigur, despachetarea unui munte de cadouri produce o explozie de fericire - dar nu are nici o putere de mentinere a acesteia. In schimb, hraneste o foame insatiabila pentru mai mult.le poate reduce stima de sine.
Stima de sine isi are radacinile intr-un puternic simt al identitatii - nu in materialism. Excesul nu echivaleaza cu valoare crescuta de sine. Studiile au aratat ca nu exista o corelatie intre posesiunile materiale si stima de sine sau fericirea. De fapt, copiii care poseda mai putine bunuri materiale, dar au relatii pozitive cu parintii si colegii au obtinut scoruri mai mari la testele de evaluare a stimei de sine. De asemenea, acestia au mai putine probleme de comportament si demonstreaza o mai mare rezistenta in fata obstacolelor decat copiii cu parinti supra indulgenti.
Nu vor sti ce este compasiunea - copiii ar trebui invatati de mici sa daruiasca. Oamenii pretuiesc mai mult darurile pe care le-au cumparat pentru altii. Ajutarea copilului sa dezvolte generozitatea incurajeaza un sentiment sanatos de interconectare si sporeste fericirea personala. Copiii care apreciaza doar sa primeasca daruri sunt mai susceptibili sa creasca pentru a fi egocentrici si lipsiti de empatie.
Cumparaturi inspirate!