Elevii din Romania ar putea face doi ani de scoala, intr-unul singur! Dar punem oare prea multa presiune pe copiii nostri?

/ / Modificat: 2024-12-17
Elevii din Romania ar putea face doi ani de scoala, intr-unul singur! Dar punem oare prea multa presiune pe copiii nostri?

Ministerul Educatiei a lansat in dezbatere publica un proiect de lege care ofera elevilor cu rezultate exceptionale la invatatura sansa de a promova doi ani de studii intr-un singur an scolar. Au insa nevoie de zece pe linie si vor trebui sa sustina un examen pentru a arata ca sunt capabili de un asemenea efort.

Doi ani de studiu intr-unul singur. Ce pasi trebuie urmati

Potrivit metodologiei puse in dezbatere publica, incepand din clasa a III-a, elevii cu rezultate exceptionale la invatatura ar putea solicita sa urmeze doi ani de studiu intr-unul singur. Acestia ar avea dreptul sa faca asta in fiecare ciclu de invatare: primar, gimnazial si liceal, dar numai o singura data.

Evident, doritorii vor trebui sa indeplineasca niste conditii pentru a se califica. Elevii din clasele primare ar avea nevoie de calificativul „Foarte Bine” la toate materiile inclusiv la purtare, iar elevii de gimnaziu si liceu ar trebui sa bifeze 10 pe linie. Apoi urmeaza o testare interdisciplinara la care elevii ar trebui sa obtina cel putin 80% din totalul punctajului acordat, scrie adevarul.ro.

Dupa ce sunt admisi in program, parintii trebuie sa depuna la secretariatele scolilor un dosar cu mai multe documente:

  • cererea de inscriere
  • portofoliul educational la copilului
  • rapoartele profesorilor pe care ii are elevul, al consilierului scolar, al medicului scolar sau de familie, toate cu propunerea Admis/Respins.

Dosarul trebuie sa mai cuprinda si rezultatul obtinut la testul interdisciplinar.

Odata ce a fost admis in acest program, elevul trebuie sa frecventeze cel putin 50% din cursurile scolare aferente anului curent si cel putin 40% din cursurile aferente celui de-al doilea an de studiu. De asemenea, elevii vor fi evaluati la fiecare disciplina a celor doua clase, iar probele pot fi scrise orale, practice sau de aptitudini.

Ce spun profesorii despre aceasta initiativa: „O propunere ca sa spunem ca am facut si noi ceva pe final de mandat”

Directorii si profesorii nu vad cu ochi neaparat buni aceasta propunere. Prof. Andreia Bodea, directoarea Colegiului National I.L.Caragiale din Bucuresti, a declarat pentru „Adevarul” ca nu are nimic impotriva acestei idei, insa nu asta este prioritatea:

„Ma mahneste sa aflu ca ne comportam ca si cum am rezolvat problemele fundamentale ale invatamantului romanesc si ne mai ramasese asta: ce facem cu copiii care din punct de vedere intelectual, mental, emotional, fizic sunt capabili sa parcurga doi ani intr-unul.

Venim insa cu o propunere care, chiar daca este buna ca idee si exista implementata in alte tari, rezolva ce? Ca nu-mi rezolva lucrurile importante de care ma lovesc in fiecare zi”, a marturisit dascalul.

Sisteme asemanatoare exista in Marea Britanie, Statele Unite si Finlanda - acolo unde elevii cu performante mari pot sari peste anumite etape sau pot cumula mai multi ani de invatare.

Profesoara subliniaza aspecte importante care trebuie reglementate si de care ministerul nu a tinut cont:

„Sa ai media 10 la Sava nu este acelasi lucru cu a avea media 10 in alta parte. Prin urmare, dincolo de aceste medii, ar trebui o testare multidisciplinara foarte bine pusa la punct si gandita la nivel de minister. Altfel, vor fi scoli unde acest test va fi unul foarte serios, dar vor fi si scoli unde evaluarea va fi una foarte usoara. Problema este ca notele mari se obtin cu multa usurinta. Motiv pentru care acest proiect poate cadea in derizoriu.

Concret, cum se va aplica aceasta reglementare? Cum vor invata copiii? In ce clase? Si cu ce profesori? Ca nu prea mai avem..Vor veni elevii la profesori sau invers? Care este procedura? Sau este lasata o noua responsabilitate pe umerii scolilor, sa se descurce fiecare cum poate? Noi nu avem infrastructura necesara pentru una asa proiect de o asa amploare.

La acest capitol Ministerul Educatiei a fost mereu deficitar. Procedurile sunt incomplete, au zone de ambiguitate maxima, lasa la interpretarea unor directori si inspectori care, dupa aceea, vor fi trasi la raspundere pentru ca au inteles gresit”, a explicat aceasta.

Andreia Bodea este de parere ca in contextul actual al sistemului de invatamant se iese cu ceva nou la rampa doar ca sa spunem ca am mai facut ceva:

„De fapt, nu ne-am rezolvat problemele fundamentale. Cand mobilezi o casa goala iti iei mai intai candelabrul sau iti iei patul pe care sa dormi? Lucrurile trebuie facute intr-o ordine”.

Ce spun elevii despre aceasta initiativa

Nici elevii nu sunt foarte incantati de aceasta initiativa. Vlad, elev in clasa a 11-a si olimpic national la germana, spune, pentru stirileprotv.ro, ca acest tip de invatamant nu l-ar putea convinge.

„Clar as lua in considerare, doar ca nu cred ca as face-o in final, pentru ca ar insemna foarte multa materie deodata, dar poate pentru alti copii ar fi mult mai bine. Eu unul as ramane asa, daca as vrea sa fac ceva in plus, as face in plus si ma focusez treptat pe ce e de facut.”

Taguri Educatie Scoala copii

Articole recomandate

Citeste si despre