Care este rolul Evaluarilor Nationale de la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a si de ce notele nu sunt folosite de profesori, scoli si ministere

/ / Modificat: 2024-05-15
Care este rolul Evaluarilor Nationale de la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a si de ce notele nu sunt folosite de profesori, scoli si ministere

In perioada perioada 13 - 29 mai este programata sesiunea de evaluari nationale la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a in anul scolar 2023 - 2024, care se adreseaza unui numar de peste 500.000 de elevi (cumulat), potrivit Ministerului Educatiei.

Elevii clasei a II-a au sustinut luni, 13 mai, prima proba din cadrul Evaluarii Nationale

Evaluarea competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a a inceput luni, 13 mai, cu proba de Limba si comunicare - scris - Limba romana, respectiv proba de Limba si comunicare - scris - Limba materna pentru elevii apartinand minoritatilor nationale.

Marti, 14 mai, elevii claselor a II-a vor sustine proba de Limba si comunicare - citit - Limba romana, iar miercuri, 15 mai, elevii apartinand minoritatilor nationale participa la proba de Limba si comunicare - citit - Limba materna.

Joi, 16 mai, va avea loc proba la matematica si stiinte ale naturii, in timp ce vineri, 17 mai, se va desfasura ultima proba din cadrul EN II (Limba si comunicare - scris-citit - Limba romana pentru minoritatile nationale), sustinuta de elevii apartinand minoritatilor nationale

Cand incepe Evaluarea Nationala pentru clasele a IV-a si a VI-a

Evaluarea competentelor fundamentale dobandite in ciclul primar (la finalul clasei a IV-a/EN IV) are urmatorul calendar: limba romana (21 mai), matematica (22 mai) si limba materna (23 mai).

Calendarul de administrare a evaluarii nationale la finalul clasei a VI-a (EN VI) are urmatoarea configuratie: 28 mai - Limba si comunicare, respectiv 29 mai - matematica si stiinte ale naturii.

Probele au o structura si caracteristici de evaluare similare celor administrate in anii anteriori. Testele sunt elaborate de Centrul National Pentru Politici si Evaluare in Educatie (CNPEE), au un format asemanator evaluarilor internationale si implica un nivel mediu de dificultate.

Rezultatele testelor de la Evaluarile nationale vor fi colectate cu ajutorul unei aplicatii

Durata alocata rezolvarii este de 30 de minute pentru fiecare test administrat (EN II), respectiv de 60 de minute pentru fiecare test administrat (EN IV si EN VI).

Testele sunt evaluate in cadrul unitatilor de invatamant de catre comisiile de evaluare constituite la nivelul acestora, in termen de cel mult 7 zile de la data sustinerii ultimului test.

Ca element de noutate pentru administrarea si valorificarea rezultatelor inregistrate, colectarea datelor rezultate din evaluarea testelor scrise va fi realizata cu ajutorul unei noi aplicatii digitale. Aceasta va permite, pe de o parte, colectarea datelor in conditii de siguranta si de control optimizat al calitatii si, pe de alta parte, va oferi comisiilor de evaluare acces la propriile date de evaluare ale elevilor si va permite valorificarea rapida si flexibila a acestora. Astfel, va fi facilitata realizarea rapoartelor clasei si a raportului scolii, fara eforturi birocratice suplimentare si intr-un timp mai scurt, transmite Ministerul Educatiei.

Notele obtinute la Evaluarea Nationala nu sunt trecute in catalog

Rezultatele individuale obtinute la aceste evaluari nu se afiseaza/nu se comunica public si nu se inregistreaza in catalogul clasei.

Rapoartele generate la nivelul unitatii de invatamant pe baza acestor rezultate furnizeaza argumente statistice de maxima importanta si relevanta pentru construirea masurilor de valorificare a rezultatelor inregistrate la aceste evaluari nationale, masuri focalizate pe nivelul unitatii de invatamant si pentru beneficiarii serviciilor educationale: elevi, parinti/tutori, cadre didactice, personal educational de sprijin etc.

La ce folosesc Evaluarile de la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a

Fostul ministru al Educatiei, Mircea Miclea, a explicat, intr-un interviu pentru TVR Cluj, ca rolul Evaluarilor Nationale de la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a este de a-i „identifica din timp pe cei care vor avea probleme la Evaluarea Nationala de la clasa a VIII-a sau vor avea probleme la testele PISA”.

„Aceste evaluari sunt facute la nivel national, sunt facute pentru fiecare scoala atunci cand stabileste scoala respectiva, dar intrebarile sunt cele care sunt la nivel national. In felul acesta tu ii poti identifica din timp, deja de la clasa a II-a, sau a IV-a, sau a VI-a, pe cei care vor avea probleme la Evaluarea Nationala sau vor avea probleme la testele PISA.

Deci aceasta a fost functia acestor evaluari, formative se numesc, de a identifica din timp copiii care au diverse tipuri de probleme si de a stabili pentru ei programele remediale. Din pacate, o data ministerul a amanat aplicarea acestor evaluari, in al doilea rand, chiar atunci cand le-a aplicat nu a cerut profesorilor sa utilizeze aceste note, aceste valori, ca modalitate de a crea programe individualizate de invatare, iar profesorii, la randul lor, ca sa nu fie trasi la raspundere de parinti – ca ‘de ce nu fac ceva cu copilul pe care l-au identificat ca fiind copil care are probleme’ – au musamalizat toata situatia si le-au spus parintilor ca de fapt aceste valori sunt date de minister si ca n-au nicio valoare, ca oricum nu se trec in catalog.

Deci aici a aparut complicitate intre de-responsabilizarea la nivelul profesorilor si formalismul la nivelul ministerului. Si atunci a aparut acest rezultat dezastruos.

Am si spus: noi stiam deja de cand s-au facut testele din clasa II-a si a IV-a. Exact acelasi procent pe care acum l-am vazut la testele PISA, era exact acelasi procent. Adica se stia de cand ei erau in clasa a IV-a, dar nu s-a facut nimic pentru a se remedia situatia, in ciuda faptului ca am atras mereu atentia asupra acestui fapt.

Am atras atentia in acelasi context si asupra faptului ca diferentele dintre rural si urban cresc de la clasa II-a la clasa a IV-a, la clasa a VI-a, altfel spus: in loc ca scoala sa aiba functia esentiala – aceea de a oferi egalitate de sanse, deci de egaliza sansele, de a-i da posibilitatea si unui copil care vine de la tara, care nu are biblioteca in casa, sa poate competitiona la modul rezonabil cu un elev care vine de la oras, cu parintii care au biblioteca… Din pacate, din nou, desi am atras atentia, nu s-a luat nicio masura”, a explicat fostul ministru al Educatiei.

Taguri Evaluarea nationala Evaluare nationala

Articole recomandate

Citeste si despre