Violenta in scoli este un flagel care trebuie sa dispara. Ministerul Educatiei, impreuna cu Directia pentru Siguranta Scolara din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romana, organizeaza, in perioada martie - iunie 2023, un concurs national de prevenire a violentei in mediul scolar.
„Ia atitudine, spune Stop violenței!” este un concurs adresat elevilor din clasele II-XII si are ca scop constientizarea si descurajarea violentei fizice, verbale si psihice intre elevi. Intr-un comunicat se precizeaza ca fiecaredintre cele trei cicluri de invatamant, primar, gimnazial si liceal, vor avea propria sectiune in cadrul concursului; „in masura posibilitatilor”, cele mai bune idei vor fi premiate.
Etapele si obiectivele concursului national „Ia atitudine, spune Stop violenței!”
Concursul are ca obiective familiarizarea cu notiunile de violenta scolara, bullying si cu consecintele negative ale acestor fenomene, formarea si dezvoltarea comportamentelor nonviolente la elevi, precum si consolidarea relatiei de colaborare intre unitatile de invatamant preuniversitar si birourile de siguranta scolara.
Concursul organizat de MEC si IGPR va avea patru etape:
• faza pe clasa - pana pe 15 mai 2023, cu organizarea a doua activitati de prevenire a violentei, de prezentare a concurslui si de evaluare a produselor elevilor
• faza pe scoala - 15-23 mai
• faza pe judet - 30 mai - 10 iunie
• fata pe tara - 15 iunie 2023.
Probele vor fi diferite, in functie de ciclul de invatamant
La invatamant primar, elevii vor realiza povesti terapeutice cu titlul „Iau ATITUDINE! Eu aleg sa te ajut, chiar daca tu m-ai ranit”. In cel mult doua pagini A4, copiii trebuie sa prezinte o poveste privind solutionarea nonviolenta a unui caz de bullying sau violenta scolara, in care personajele principale pot fi animale, plante sau creaturi fantastice.
Elevii din ciclul gimnazial au ca tema realizarea unei harti mentale cu titlul „Ce, cine si cum poate ajuta? - harta factorilor de protectie impotriva bullying-ului scolar”. Lucrarea trebui sa aiba cel mult 2 pagini A4 si sa cuprinda elemente necesare elevilor pentru a prefeni si solutiona cazuri de violenta scolara, bullying si cyberbullying.
Tematica si structura lucrarii este mai complexa pentru elevii de liceu. Acestia trebuie sa realizeze un material digital cu titlul „12 reguli care ne fac bine - cum cream si mentinem un climat educational pozitiv si nonviolent”. Materialul trebuie sa poata fi vizionat in cel mult 10 minute, sa includa reguli si propuneri de activitati care sa respecte aceste reguli, sa vorbeasca despre cei responsabili pentru crearea si mentinerea unui climat pozitiv si nonviolent, despre rolul lor, dar si despre masuri generale si specifice de implementare a regulilor. Regulile pot face referire la prevenirea si gestionarea oricarei forme de violenta - fizica, verbala si/sau psihologica - in scoli si in apropierea lor.
Participantii vor primi diplome la finalul fiecarei etape. „In masura posibilitatilor, vor fi acordate si premii. Rezultatele concursului si materialele premiate vor fi mediatizate”, potrivit unei adrese remise Inspectoratelor Scolare.
FOTO: Pixabay