Consiliere si dezvoltare socio-emotionala: o abordare esentiala pentru viitorul educational si profesional al Romaniei

/ / Modificat: 2024-03-14
Consiliere si dezvoltare socio-emotionala: o abordare esentiala pentru viitorul educational si profesional al Romaniei

 

Romania se confrunta cu provocari educationale semnificative, iar procentul tinerilor care nu se mai afla in sistemul educational la varsta la care ar fi trebuit sa finalizeze invatamantul obligatoriu ramane alarmant de ridicat, situandu-se la aproximativ 20%.

Statisticile nu fac altceva decat sa evidentieze o realitate dureroasa: unul din cinci copii romani nu ajunge sa finalizeze scoala la timp. In plus, anual, peste 7.000 de copii romani se nasc din mame minore, iar peste jumatate de milion de copii au avut recent cel putin un parinte plecat la munca in strainatate. Aceste cifre ingrijoratoare aduc in prim plan nevoia unei abordari integrate in cadrul sistemului de educatie, care sa vizeze atat aspectele academice, cat si cele sociale si emotionale.

Sa vedem insa ce se ascunde in spatele cifrelor: tinerii se confrunta cu o serie de provocari si presiuni in viata de zi cu zi, iar impactul acestora asupra sanatatii lor mentale este semnificativ. Unii dintre ei se simt obositi din cauza faptului ca au si o slujba dupa orele de scoala sau au un membru al familiei bolnav si se ocupa de ingrijirea lui, altii se simt tristi, furiosi, rusinati sau tocmai au fost jigniti de cineva. Adesea, astfel de aspecte scapa neobservate, iar lipsa de interventie conduce la consecinte negative asupra capacitatii lor de concentrare si invatare.

Studiile realizate de Asociatia GO-AHEAD au dezvaluit un punct principal indiferent ca vorbim de scoli gimnaziale, licee sau tineri care au abandonat scoala si anume nevoia crescuta de programe de dezvoltare socio-emotionala si consiliere vocationala, pentru a-i ajuta sa-si gestioneze emotiile si sa-si contureze un traseu profesional adecvat.

In fata acestor realitati, este clar ca este necesara o interventie mai profunda in sistemul de educatie, care sa ofere sprijin emotional si psihologic elevilor, dar si sa faciliteze asumarea unui rol de lider din partea profesorilor, iar activitatea desfasurata de Asociatia GO-AHEAD reprezinta o solutie in acest sens. Cele peste 25.000 de ore de formare, consiliere, dezvoltare personala si coaching desfasurate de Asociatie cu peste 6.500 de cadre didactice, elevi si studenti in ultimii 7 ani au reprezentat un bun prilej pentru a constata care sunt principalele probleme cu care se confrunta mediul educational si au stat la baza imbunatatirii si adaptarii permanente a programelor asociatiei. Rezultatele obtinute in 7 licee tehnologice din jud Dambovita ca urmare a implementarii de programe de consiliere personala si vocationala pe o perioada de 6 luni sunt extrem de incurajatoare: s-a diminuat absenteismul in randul tinerilor, a crescut stima de sine cu 15%, inteligenta emotionala cu 11%, empatia cu 11% si a scazut anxietatea cu 18%. Elevii au beneficiat de un spatiu sigur si confidential in care sa poata discuta despre problemele lor, despre cum sa isi exprime emotiile si sa gaseasca solutii in mod constructiv, despre gestionarea stresului, rezolvarea conflictelor, dezvoltarea abilitatilor de comunicare si stabilirea obiectivelor personale si profesionale impreuna cu consilieri si mentori din companii. Profesorii au trecut de asemenea printr-un proces de constientizare, de dezvoltare personala, profesionala si de leadership pentru ca, la randul lor, sa poata acompania elevi, parinti, colegi in acest proces de crestere si transformare umana.

Este absolut necesar ca fiecare scoala sa aiba un consilier psihologic cu norma intreaga, insa realizarea acestei schimbari fara a fi insotita de programe de formare continua a profesorilor pe domeniul dezvoltare personala nu va genera efecte durabile.

Prin incurajarea dezvoltarii personale si a increderii in sine, elevii sunt mai pregatiti sa faca fata provocarilor vietii si sa isi atinga potentialul maxim, profesorii devin liderii care ii acompaniaza, iar aceste rezultate nu inseamna doar o imbunatatire a sanatatii mintale, ci se traduc si in rezultate scolare mai bune, o mai buna capacitate de interrelationare si imbunatatirea climatului scolar.

Prin fiecare proiect, prin fiecare activitate, indiferent ca se adreseaza personalului didactic, tinerilor sau cetatenilor in general, GO-AHEAD isi lasa amprenta pe educatia si dezvoltarea personala a individului. Cu fiecare mic efort si cu sustinerea financiara a sponsorilor si donatorilor (https://go-ahead.ro/doneaza/), Asociatia contribuie la constientizarea importantei dezvoltarii personale si la transformarea procesului educational dintr-un mediu formal si rigid intr-un mediu flexibil, incluziv si colaborativ.

Taguri Consiliere Educatie

Articole recomandate

Citeste si despre