Schimbarea sistemului de predare, invatare si evaluare este un subiect care a fost adus in discutie in repetate randuri in Romania. In timp ce autoritatile doar au discutat, rata de analfabetism functional printre elevii romani a atins cote tot mai alarmante, an dupa an. Ministrul Educatiei, Sorin Cimpeanu, a anuntat, insa, ca din acest an scolar unii elevi vor invata intr-un sistem nou, iar modelele de succes vor fi preluate in viitor la nivel national.
Invatamant pe arii, nu pe discipline
Sorin Cimpeanu a anuntat o schimbare majora in educatie, chiar cu doua saptamani inainte de inceperea scolilor: sase unitati de invatamant din Romania vor functiona in anul scolar 2021-2022 dupa un alt sistem de predare si evaluare decat cel obisnuit. Modificarea consta in educatie pe arii de invatare, nu pe discipline, dar si in faptul ca evaluarea nu va mai fi facuta prin calificative, ci prin narativa.
Ce este evaluarea narativa
Evaluarea narativa a elevilor presupune ca profesorii sa intocmeasca o descriere a acestora intr-o maniera similara celei din sistemele educationale din strainatate, in functie de evolutia si progresul pe care le inregistreaza sau nu.
Acest tip de evaluare este menit sa ridice de pe umerii elevilor presiunea imediata a notelor sau a calificativelor, in special in invatamantul primar, de unde pleaca, de fapt toate problemele.
Este vorba de ceea ce ne dorim toti: o invatare inter si plan disciplinara, pe competente si nu, separat, pe discipline. Este un proces care cu siguranta va genera rezultate bune la nivell testelor Pisa, prin care se masoara rata de analfabetism functional, stiut fiind ca in sistemul de educatie din Romania avem o mare problema pe acest palier. - Sorin Cimpeanu
Sase scoli - pilot
Concret, sase unitati de invatamant din Romania vor functiona dupa modele de predare - invatare in sistem "blended learning", care presupune ca elevii isi vor putea alege disciplinele pe care vor sa le studieze aprofundat, pe arii de invatare. Acele modele care se vor dovedi a fi de succes vor fi selectate si apoi preluate la scara nationala, potrivit ministrului Sorin Cimpeanu.
Este vorba de faptul că se vor pilota modele de predare-învățare în sistem blended learning, cu predare alternativă și cu prezență fizică la intervale periodice, modele noi de evaluare narativă, nu de evaluare punctuală, cu note pe fiecare disciplină.
Ulterior, Planul National de Redresare si Rezilienta urmeaza sa finanteze un numar de 60 de scoli pilot.
Modelele curriculare si planurile cadru vor fi adaptate de institutiile de invatamant in functie de nevoile comunitatii, de resursele umane si de materialele existente, pentru a putea permite proiectarea pe arii de invatare, nu pe discipline.
Scolile-pilot in care se va implementa pentru inceput schimbarea sistemului de predare si evaluare sunt Colegiul National "Gheorghe Lazar" (Bucuresti), Scoala Gimnaziala "Dimitrie Cantemir" (Baia Mare), Scoala Gimnaziala nr. 1 din localitatea Curcani (Calarasi), Scoala Gimnaziala "Ioan Neculce" (Iasi), Scoala Gimnaziala Romano-Finlandeza (Sibiu) si Scoala Gimnaziala "Gheorghe vernescu" (Ramnicu Sarat).