Invitat la Radio Guerilla, in emisiunea „Metope”, Radu Gramatovici, conferentiar la Facultatea de Matematica si Informatica a Universitatii din Bucuresti (FMI-UB), a vorbit despre sistemul de invatamant din Romania, dar si despre meditatii. Acesta este de parere ca am ajuns sa vedem educatia ca un sistem care produce diplome si ca ceea ce se invata in urma meditatiilor este superficial.
„Meditatiile din punctul meu de vedere au inflorit in primul rand din cauza modului in care noi valorificam educatia. Pentru ca educatia din ce in ce mai mult este vazuta ca un sistem care produce diplome, diplome care pot fi obtinut in urma unor examene si evaluari, nu in urma invatarii, ci pur si simpli a luarii acestor examene si a depasirii examenelor in sine si atunci evident ca totul se concentreaza pe chestiuni formale care sunt alimentate inclusiv prin acest mod, adica meditatii.
Cele mai multe meditatii se fac ca sa iei examenele, nu ca sa inveti ceva. Iar ceea ce inveti ca sa iei aceste examene este o invatare superficiala care dispare cand ai trecut de examenele respective, intr-un timp foarte scurt, de unde si denumirea aceasta pe care o dau eu, de «dopaj». Este ca un drog pe care il iei, are un efect si apoi te trezesti si nu mai stii nimic.
Sunt retete. Invatam retete ca sa rezolvam probleme. E tot o forma de impostura. Este o impostura sistemica atunci cand tu inlocuiesti invatatura care ar trebui sa fie scopul scolii, doar cu obtinerea unor rezultate formale.”, a explicat Radu Gramatovici.
Conform unui studiu realizat de IRES si de Societatea Academica din Romania in 2021, 1 din 3 elevi din Romania face meditatii la cel putin o materie. Dintre cei care iau meditatii, cei mai multi (80%) se pregatesc la matematica, iar aproximativ o treime iau meditatii la limba romana sau la limbi straine.
- Surse: edupedu.ro
- Foto: Pexels