Salvati Copiii Romania, cu sprijinul Fundatiei OMV Petrom, extinde programul Sa fim prieteni - Fara Bullying - un program de prevenire a bullying-ului, cu o metodologie dezvoltata de Mary Foundation si Salvati Copiii Danemarca – la peste 260 de gradinite din Bucuresti si din tara. Analiza preliminara derulata inainte de introducerea programului în gradinite arata ca 85% dintre profesorii din unitatile de învatamant selectate considera ca prescolarii cu care lucreaza se întalnesc cu situatii de bullying, iar 54% dintre ei afirma ca nu toti copiii au parteneri de joaca la gradinita.
1.244 de specialisti din gradinite au fost formati în perioada iunie – septembrie 2024, alaturandu-se celor 606 pregatiti în anul scolar anterior. Acestia vor lucra cu peste 26.000 de prescolari si parintii lor în anul scolar 2024 - 2025 pentru a crea comunitati educationale incluzive si sigure si a-i spriji pe copii sa aiba relatii pozitive. Specialistii beneficiaza si de suport continuu în cadrul comunitatii de practica Sa fim prieteni.
Ulterior formarii, gradinitele au fost dotate cu valize cu resurse ce contin instrumente educationale specifice: ursuletul prietenos, ghiduri pentru specialisti, carti cu activitati, cartonase de conversatie, fise cu exemple care stau la baza conversatiilor cu copiii. Cu ajutorul acestora, copiii învata sa-si exprime emotiile, dezvolta o întelegere mai profunda a propriului rol în interactiunile cu prietenii, iar grupul de copii ca întreg este întarit. Prin folosirea materialelor, prin implicarea în numeroase conversatii si activitati de grup, copiii, parintii si specialistii învata cum sa gestioneze tachinarea si bullying-ul. Impactul interventiei va fi masurat pe tot parcursul anului scolar, iar rezultatele vor fi folosite pentru a îmbunatati si extinde editiile din anii urmatori.
Studiul preliminar* realizat în randul cadrelor didactice mai arata ca:
- Bullyingul este constientizat la nivelul comunitatii, 97% dintre cadrele didactice afirma ca fenomenul se afla în atentia gradinitei unde îsi desfasoara activitatea.
- 54% constata o crestere a fenomenului de izolare sociala, afirmand ca, în gradinita unde lucreaza, nu toti copiii au cu cine sa se joace. În aproape un sfert dintre aceste cazuri (23%), copiii exclusi din jocul cu colegii se afla în astfel de situatii adesea sau în permanenta.
- 60% sunt de parere ca bullyingul reprezinta o problema si în afara orelor de gradinita.
- În ceea ce priveste atribuirea responsabilitatii pentru comportamentele de bullying între copii, cel mai frecvent sunt indicati parintii (75% din raspunsuri), urmati de grupul copilului (50%), copiii respectivi (48%) si apoi cadrele didactice (42%) si conducerea scolii (12%). 72% dintre respondenti atribuie responsabilitatea mai multor factori, fapt care indica o corecta perceptie asupra complexitatii fenomenului.
*Studiul preliminar a fost derulat pe un esantion de 608 specialisti (educatori, consilieri, directori) inclusi în program. Chestionarele au fost aplicate anterior introducerii metodologiei în activitatea didactica.
Un video cu testimoniale si informatii despre activitatile implementate în gradinite în anul anterior poate fi vizionat aici.
„Bullyingul este un fenomen complex, care afecteaza bunastarea emotionala, dezvoltarea sociala si sanatatea mentala a copiilor si are consecinte atat asupra celor care sunt tinta a bullyingului, cat si asupra celor care initiaza sau a martorilor tacuti. De aceea educatia timpurie este esentiala, pentru ca toti copiii sa accepte si sa valorizeze diferentele dintre ei si sa dezvolte relatii sociale sanatoase.”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv Salvati Copiii Romania.
„Bullying-ul poate fi prevenit. 72% dintre cadrele didactice nou intrate în program afirma acest lucru. Este necesar sa intervenim cat mai devreme astfel încat sa sprijinim copiii sa îsi constientizeze propriile trairi emotionale si sa învete cum sa le gestioneze într-un mod sanatos. Prin extinderea programului, oferim oportunitati de a actiona si instrumente de prevenire a bullyingului si promovare a relatiilor pozitive pentru copii, parinti si educatori din 20 de judete.” – Amalia Fodor, Director Fundatia OMV Petrom.
Analiza de impact a programului derulat în anul scolar 2023 – 2024 confirma eficienta utilizarii metodologiei, concluziile aratand ca:
- 70% dintre copiii prescolari care au beneficiat de programul “Sa fim prieteni – Fara bullying” au capacitatea de a-si exprima emotiile si de a le gestiona într-un mod pozitiv.
- 64% dintre specialisti au remarcat îmbunatatirea climatului din gradinita.
- 24% dintre parinti se organizeaza mai bine pentru a consolida relatiile dintre copii si în afara gradinitei.
Lista gradinitelor în care este implementat programul ”Sa fim prieteni” poate fi consultata aici.