Educatia este esentiala, mai ales cea timpurie. Din pacate, statisticile arata ca in Romania din ce in ce mai putini copii merg la gradinita la varsta la care ar trebui sa fie inscrisi in sistemul de invatamant prescolar. Si daca sunt inscrisi, nu frecventeaza des gradinita, potrivit unui studiu realizat de World Vision Romania.
In prezent, doar 78.2% dintre copiii sub 6 ani merg la gradinita in tara noastra. Prin comparatie, in anul 2011 procentul era de 84.1%. Romania este cu mult sub media europeana, care este 93%, din acest punct de vedere. Motivele pentru care micutii nu merg la gradinita au legatura atat cu posibilitatile financiare ale familiei, cat si cu faptul ca parintii nu cred ca educatia prescolara este atat de importanta pentru dezvoltarea copiilor.
World Vision impreuna cu OMV Petrom au demarat un proiect care sa sustina educatia timpurie in randul copiilor romani. In cadrul programului „Start in educatie”, au fost analizate peste 1.000 de chestionare de la parintii inscrisi in proiect, noteaza Edupedu.ro. Acest program vine in sprijinul copiilor din 500 de comunitati vulnerabile, din aproape toata tara, care nu merg la gradinita. Sunt inscrisi in total 60.000 de copii si 10.000 de parinti, care au parte de sprijin si consiliere deopotriva.
Micutii primesc un ghiozdanel cu rechizite si jucarii, iar parintii sunt indrumati in cadrul unor ateliere de educatie parentala, pentru a intelege cat de important este ca micutii sa mearga la gradinita.
Cum ii pregateste educatia timpurie pe copii pentru scoala?
Potrivit aceluiasi studiu, 99% dintre educatorii care au raspuns la sondaj cred ca mersul la gradinita ii ajuta pe copii sa se integreze mai usor in societate si sa isi dezvolte abilitatile de comunicare.
98% cred ca le dezvolta inteligenta emotionala si personalitatea.
97% spun ca devin mai independenti si ca deprind abilitatile de baza pentru celelalte niveluri educationale (scris, citit)
2% cred ca le dezvolta imunitatea (raspuns spontan).
De asemenea, cadrele didactice care au raspuns la chestionar au afirmat in proportie de 95% ca exista diferente foarte mari intre copiii care merg la gradinita de la varsta de 3 ani si cei care sunt inscrisi mai tarziu. 17% dintre profesori au spus ca nu conteaza varsta la care copiii sunt inscrisi in sistemul de invatamant prescolar, ci mai degraba implicarea lor.
FOTO: Freepik