Urbanizarea si extinderea oraselor din Romania, prin construirea de noi locuinte, blocuri si complexuri rezidentiale, dar si prin aparitia de noi centre comerciale in zone unde anterior nu existau, au dus la cresterea distantei pe care oamenii trebuie sa o parcurga pentru a ajunge la centrele comerciale. Drept urmare, timpul petrecut in trafic pentru a ajunge la mall a crescut in 2024 comparativ cu 2023.
Pe masura ce orasele se extind, creste si populatia, si desi distantele sunt mai mari, numarul vizitelor la mall continua si el sa creasca, lucru valabil si pentru timpul petrecut in centrele comerciale. Acest lucru contrasteaza cu ce se intampla in unele state europene, precum Germania, Spania si Italia, unde zona centrelor comerciale incepe chiar sa scada din nou, deoarece hipermarketurile mari si centrele mici, in mare parte invechite, sunt abandonate sau reutilizate.
„Cresterea timpului petrecut in mall sugereaza o schimbare in comportamentul consumatorilor, care isi aloca tot mai mult timp pentru a explora diverse optiuni, a se bucura de activitati recreative sau a participa la evenimente organizate acolo. Urbanizarea si expansiunea retelelor de mall-uri au creat un mediu propice pentru dezvoltarea brandurilor. In acest context, modificarile in comportamentul consumatorilor, precum cresterea frecventei si duratei vizitelor in centrele comerciale, transforma publicitatea indoor intr-o unealta cruciala pentru atingerea obiectivelor de marketing. Sinergia dintre urbanizare, retail si publicitate deschide noi orizonturi pentru dezvoltarea afacerilor, iar un potential substantial il reprezinta centrele comerciale, altele decat mall-urile, segment care este asteptat sa creasca in perioada urmatoare", a declarat Georgian Draghici, director comercial al Brand Management.
Studiul realizat la inceputul acestui an de Brand Management, liderul pietei de indoor advertising din Romania, a evidentiat schimbari semnificative in comportamentul de transport al romanilor in drum spre mall-uri. Daca in aprilie 2023, drumul pana la mall dura in medie 28 de minute, in mai 2024, acest indicator a crescut cu 39%, ajungand la 39 de minute. De asemenea, timpul petrecut in mall a crescut cu peste 9%, de la 130 de minute la 142 de minute. Acest lucru poate fi explicat, dincolo de multiplele lucrari la infrastructura rutiera, si prin faptul ca in prima jumatate a acestui an au crescut atat inmatricularile de masini second-hand (+22,7%), dar si cele de masini (+12%).
Asa se explica si faptul ca, in ceea ce priveste mijloacele de transport preferate pentru deplasarea catre mall, numarul celor care aleg masina (personala, de serviciu sau imprumutata) a crescut semnificativ. In 2023, procentul acestora era de 45%, iar in mai 2024 a ajuns la 58%. Transportul in comun este pe locul secund, cu 23%, in scadere de la 29% in aprilie 2023, urmat de mersul pe jos (16%, in scadere de la 21% in 2023). Barbatii prefera cel mai mult sa foloseasca masina (65%), in timp ce femeile si cei din generatia X prefera mersul pe jos (19%).
Generatia Z, in schimb, opteaza in proportie de 34% pentru transportul in comun, ceea ce reflecta interesul tinerilor fata de protectia mediului si sustenabilitate, teme tot mai prezente in societate. De asemenea, oamenii sunt dispusi sa parcurga distante cuprinse intre 9 si 17 kilometri (in 2024, distanta medie pana la mall a crescut cu un kilometru, ajungand la 12 kilometri), iar timpul petrecut in trafic pentru a ajunge la mall este de 44 de minute. Cumparaturile raman principalul motiv pentru vizitele la mall (89%). Acest procent a crescut masiv de la an la an, ajungand la 68%, probabil si datorita eliminarii restrictiilor din perioada pandemiei.
Perspectivele sunt pozitive pentru regiunea noastra, inclusiv Romania, avand in vedere ca, pana in 2025, se estimeaza o crestere de 6% a centrelor comerciale, comparativ cu un avans de doar 2% preconizat in Europa de Vest.
„Romanii, asemenea altor populatii din Europa de Est, au o puternica inclinatie de a merge la mall, transformand aceste centre comerciale intr-o adevarata mina de aur pentru branduri din perspectiva advertisingului. Brand Management, cu peste doua decenii de experienta in industria de indoor advertising, s-a dezvoltat alaturi de piata centrelor comerciale din Romania, desfasurand campanii in peste 50 de mall-uri din tara. Aceasta expertiza ofera un avantaj competitiv semnificativ pentru orice marketer sau brand care vizeaza o campanie publicitara eficienta. Cu acces direct la publicul tinta, companiile pot optimiza bugetele si durata expunerii mesajului, economisind timp pretios si evitand studiile de piata costisitoare”, a declarat Laurentiu Jiga, fondator si director general CEE al Brand Management.
Dincolo de majoritatea mall-urilor din tara, in portofoliul Brand Management se afla, inca din primii ani de activitate, marii dezvoltatori de centre comerciale, cum ar fi: AFI Europe, Anchor Grup, Baneasa Investments, CPI Property Group, Iulius Company, MAS Real Estate, NEPI Rockcastle, Prime Kapital, Scallier, Sonae Sierra s.a.
###
Studiul de piata a fost realizat la comanda Brand Management de catre Reveal Marketing Research si s-a desfasurat online in perioada 10 – 19 mai 2024, pe un esantion reprezentativ de peste 800 de respondenti. Marja de eroare este de +/-3.5% la un nivel de incredere de 95%.