Inca de cand se nasc, copiii au acces la tehnologie. Varsta la care micutii incep sa foloseasca tableta sau telefonul parintilor este din ce in ce mai mica, iar multi psihologi vad accesul la ecrane drept un pericol pentru dezvoltarea psihologica a copiilor. S-a vorbit tot mai mult despre varsta incepand de la care copiii ar trebui sa aiba acces la ecrane si cat timp ar putea petrece in fata unui astfel de dispozitiv fara sa ii afecteze. Multi specialisti au fost de acord ca expunerea celor mici la tehnologie ar trebui sa fie facuta cat mai tarziu si cat mai putin. Apare insa o teorie care rastoarna tot ce stiam pana acum cu privire la influenta tehnologiei asupra copiilor.
Prof. univ. dr. Daniel David, specialist in psihologie clinica si psihoterapie si rector al Universitatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, vine cu o teorie cel putin interesanta. Specialistul afirma ca studiile recente ar sugera ca, daca le interzicem copiilor accesul la ecrane, le-am putea crea un mare dezavantaj competitiv pe termen lung. Profesorul a vorbit despre acest subiect in podcastul „Fain si simplu”, prezentat de Mihai Morar, si a explicat cate ore ar trebui sa aiba acces la tehnologie un copil, in fiecare zi.
„Hai sa luam miturile. N-are sens sa-i criticam pe oameni, ca miturile au fost intarite de specialisti. Cand a aparut si s-a dezvoltat internetul, profesionistii si din psihologie, si din zona medicala au spus asa: nu stim ce efect poate sa aiba aceasta tehnologie, hai sa mergem intr-o logica foarte dura. Si anume: intre 0 si 24 de luni copilul sa nu fie expus la ecrane. Dupa aceea au luat perioade... ajungand ca la un adolescent 2 ore ar fi rezonabil.
Au aparut studiile de specialitate, care au spus ca lucrurile se cam schimba. 2 ore pentru un adolescent e prea putin. O ora pentru unul de la varsta scolara e prea putin. Studiile de specialitate vorbesc astazi ca undeva intre 4 si 6 ore un copil ar putea sa fie expus la screen. Asta inseamna orice ecran si nu numai la scoala, ci si acasa. Se pare ca daca-l expui prea putin, ii creezi un dezavantaj in lumea in care traim. Foarte multe competente, foarte multe cunostinte apar ca urmare a interactiunii cu tehnologia.
Eu mereu spun: tehnologia in sine nu este buna sau rea. Devine buna sau rea in functie de cum o utilizam. Hai sa o folosim inteligent si creativ in functie de cel din fata noastra. Parintii sa nu se teama de tehnologie. Sigur ca te uiti sa vezi sa nu apara excese si daca ti se pare ca apar excese, du-te la un specialist in psihologie. Dar mitul vechi cu o ora si poate 2 ore in adolescenta trebuie depasit, pentru ca copiii vor pierde avantaje competitive”, a explicat prof. dr. Daniel David, in podcastul „Fain si simplu”.
FOTO: Freepik