Titi Aur despre lipsa educatiei rutiere in cazul adolescentilor care conduc trotinete electrice, printre masini

/ / Modificat: 2024-08-30
Titi Aur despre lipsa educatiei rutiere in cazul adolescentilor care conduc trotinete electrice, printre masini

Titi Aur, specialist in conducere defensiva, atrage atentia asupra lipsei educatiei rutiere in special in cazul copiilor de 14 ani care au voie legal sa conduca o trotineta. Potrivit legii, acestia nu au nevoie de permis de conducere sau sa urmeze vreun curs de educatie rutiera inainte sa urce pe trotineta; este suficient sa aiba varsta minima de 14 ani.

Invitat la DCNews, Titi Aur a fost rugat sa comenteze un video in care un tanar trece cu trotineta printre masini, peste linia continua fiind aproape de un accident.

„Are dreptul legal sa circule cu trotineta dupa 14 ani? Are dreptul! S-a urcat pe o trotineta, are 14 ani in buletin si a circulat pe drumul public. Ca e complet anormal cum merge, ca trece peste linia continua … nu l-a invatat nimeni. Sistemul de pregatire si societatea atat i-a spus, ca trebuie sa aiba 14 ani si sa mearga pe drum, nu pe trotuar. El merge pe drum si are 14 ani. Este un exemplu perfect de educatie nationala in Romania. Este un exemplu perfect de educatie nationala a noastra.

Cand te duci la Ministerul Educatiei si spui de educatie rutiera ti se spune ca nu e timp, ca au de facut matematica, fizica, optionale etc. Asta se intampla! Eu vin acum si intreb: Ministrul Educatiei se considera vreun pic vinovat pentru faza asta? Tresare un pic? Sa spuna clar: „noi nu facem nimic pentru asta”. Toata lumea zice ca sa faca Politia Rutiera. Ce sa faca Politia Rutiera? Sa trimita politisti prin scoli si sa invete fiecare copil? Se duc dar ating maxim 5% dintre elevi cu toate ONG-urile. Si noi facem, am mers la licee din Ploiesti, dar facem putin. Politia rutiera face si mai mult decat ONG-urile. Eu vorbesc de societate, de ministrul Educatiei, de primul ministru, fac ceva pentru asta?”, spune Titi Aur.

Acesta mai semnaleaza si faptul ca unii profesori vin la cursurile de siguranta rutiera doar ca isi ia o diploma pe care sa o foloseasca la obtinerea unui grad:

„A inceput un program interesant, agreat de Asociatia E.D.I.T., un ONG care face lucruri extraordinare pentru siguranta rutiera, a autorizat la Ministerul Educatiei un proiect prin care invata profesorii care vor sa ajunga sa predea siguranta rutiera la acele cursuri optionale.Va spun din culise. Stiti ce profesori vin ca sa faca cursurile? Nu vin profesorii care vor sa predea, ci cei care, pentru a-si obtine gradul, au nevoie de cat mai multe diplome pentru a demonstra cate lucruri fac. O parte din cei care se duc la aceste cursuri, ca sa devina profesori cu dreptul de a preda siguranta rutiera, se duc din interesul de a-si obtine gradul. Tot programul e facut doar pe fonduri private si sponsorizare, cei de la E.D.I.T. au obtinut cativa bani din sponsorizari si au reusit sa pregateasca cateva sute de profesori. Totusi, in programa scolii nu exista ore platite, ci doar optionale trecute la „si altele“. Sistemul ar trebui sa vina si sa spuna ca ar trebui facute anumite lucruri. Jumatate din participantii la trafic din Romania nu au niciun fel de pregatire“, a spus Titi Aur.

„Cu acest filmulet ar trebui mers, astazi, la Ministerul Educatiei – dar nu ne primeste nimeni – si sa spunem: Asta faceti voi! Asta produceti voi! Copilul poate stie matematica, istorie, dar isi rupe gatul si uite ce face pe sosele“, a mai spus acesta.

Din pacate, orele de educatie rutiera nu exista in programa scolara. Abia in mai anul acesta Ministerul a aprobat 3 ghiduri, dar nu se precizeaza ca sunt obligatoriu de parcurs. Cele 3 ghiduri contin informatii despre bunele maniere in mijloacele de transport in comun dar si despre responsabilitatile de a fi pasager in masina, pieton, ce reguli trebuie sa urmezi cand mergi pe trotineta sua bicicleta. Ghidurile propun si linkuri cu videoclipuri din campanii de constientizare privind siguranta rutiera si purtarea centurii de siguranta.

Numarul accidentelor grave cu trotinete electrice s-a dublat

Intre timp, accidentele care implica tineri pe trotinete sunt tot mai frecvente. In 2022, au fost inregistrate in total 155 de accidente grave cu trotinete electrice, dublu fata de 2021, cand au fost raportate 75 de astfel de accidente, rezultand decesul a 8 persoane, ranirea grava a 131 persoane si ranirea usoara a altor 5.

In ultimii trei ani, numarul accidentelor in care au fost implicate trotinete s-a dublat de la un an la altul.

In luna mai a acestui an, un adolescent de 14 ani a provocat un accident in timp ce conducea o trotineta pe sensul interzis, pe o strada din Sibiu. Acesta a intrat intr-o intersectie fara sa acorde prioritate si a intrat in coliziune cu un autoturism care circula regulamentar pe sosea.

In luna iunie, un adolescent de 16 ani s-a ales cu dosar penal dupa ce a accidentat cu trotineta electrica o fetita de 6 ani, care traversa strada pe trecerea de pietoni, de mana cu mama ei. Baiatul a fugit de la locul accidentului, insa a fost gasit de autoritati si este cercetat intr-un dosal penal pentru vatamare corporala din culpa si parasirea locului accidentului.

  • Surse: edupedu.ro, digi24.ro, turnulsfatului.ro, hotnews.ro
  • Foto: Freepik

Taguri Accident Accidente copii

Articole recomandate

Citeste si despre