Acesta este cel de-al doilea raport al agenției privind practicile abuzive de marketing folosite de industria formulelor pentru sugari. Primul raport a denunțat publicitatea agresivă și înșelătoare a înlocuitorilor laptelui matern, dezvăluind strategii de promovare sistematice și lipsite de etică, care încalcă standardele internaționale privind alimentația infantilă.
Noul raport al Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), intitulat "Domeniul de aplicare și impactul strategiilor de marketing digital pentru promovarea înlocuitorilor laptelui matern", critică tehnicile de marketing digital menite să influențeze deciziile noilor familii cu privire la modul de hrănire a bebelușilor lor.
Știm deja că OMS recomandă alăptarea exclusivă la sân în primele șase luni de viață, completată cu alimente solide de la această vârstă până la cel puțin doi ani.
Ei cumpără și colectează informații personale
Industria globală a formulelor de lapte praf, în valoare de 55 de miliarde de dolari, încearcă să continue să crească, vizând noile mame în unele dintre cele mai vulnerabile perioade din viața lor, prin intermediul rețelelor de socializare, cu conținut personalizat care, adesea, nu este perceput ca fiind publicitate.
Companiile cumpără sau colectează informații personale de la mame noi sau însărcinate prin intermediul aplicațiilor, grupurilor de sprijin virtuale, cluburilor de mame pentru bebeluși, influencerilor plătiți, promoțiilor, concursurilor, forumurilor și serviciilor de consiliere.
Acest lucru le permite să trimită promoții personalizate femeilor care au rămas recent însărcinate sau care au devenit mame.
"Acest raport arată cum părinții, și în special mamele, sunt ținta insidioasă și persistentă a atacurilor online", spune OMS.
Aceste tehnici cresc vânzările de preparate
Raportul rezumă rezultatele unei noi cercetări care a eșantionat și analizat 4 milioane de postări în social media despre alimentația copiilor între ianuarie și iunie 2021, folosind o platformă comercială de ascultare a social media. Aceste postări au ajuns la 2,47 miliarde de persoane și au fost apreciate, partajate sau comentate de peste 12 milioane de ori.
Companiile producătoare de formule pentru sugari postează conținut pe conturile lor de social media de aproximativ 90 de ori pe zi, unde acumulează 229 de milioane de utilizatori. Aceasta este de trei ori mai mare decât audiența atinsă de postările de informații despre alăptare pe conturile necomerciale.
Această reclamă clandestină sporește achiziția de înlocuitori de lapte matern și, la rândul său, descurajează mamele să își alăpteze doar copiii, așa cum recomandă OMS.
Potrivit Dr. Francesco Branca, directorul Departamentului de Nutriție și Siguranță Alimentară al OMS:
"Promovarea formulelor comerciale pentru sugari ar fi trebuit să înceteze cu zeci de ani în urmă. Este de neiertat și trebuie oprit faptul că firmele producătoare de formule pentru sugari folosesc acum tehnici de marketing și mai puternice și mai insidioase pentru a-și crește vânzările.
Alăptarea la sân ar putea scădea în continuare
Din păcate, marketingul înșelător întărește miturile despre alăptare și laptele matern și subminează încrederea femeilor în capacitatea lor de a alăpta cu succes, explică OMS, care a avertizat că, dacă strategiile actuale de marketing al formulelor de lapte praf continuă, alăptarea ar putea scădea și mai mult, în ciuda dovezilor că aceasta îmbunătățește sănătatea copiilor, a femeilor și a comunităților. "Prea puțini sugari sunt hrăniți conform recomandărilor", se arată în studiu.
Studiile arată cum marketingul înșelător consolidează miturile despre alăptare și laptele matern și subminează încrederea femeilor în capacitatea lor de a-și alăpta cu succes copiii.
În ciuda dovezilor clare că alăptarea exclusivă și continuă la sân este un factor-cheie în îmbunătățirea sănătății pe tot parcursul vieții copiilor, femeilor și comunităților, proporția copiilor alăptați la sân conform recomandărilor este prea mică.
Dacă strategiile actuale de marketing pentru formulele de lapte praf pentru sugari nu sunt oprite, această proporție ar putea scădea și mai mult, ceea ce ar duce la creșterea profiturilor corporațiilor, spune OMS.