Independenta copiilor cu autism depinde de tratamentul pe care il primesc in mediul natural, relateaza MedicalNews Today.
Una dintre principalele probleme cu care se confrunta este incapacitatea lor de a traversa strada in siguranta, o abilitatea necesara supravietuirii. Majoritatea metodelor prin care acesti copii invata sa traverseze au fost concepute pentru sala de clasa si s-au dovedit a fi insuficient de eficiente printre copiii autisti.
Cea mai buna modalitate de a le dezvolta anumite abilitati copiilor autisti este prin repetare in mediul natural, dar faptul de a invata sa traverseze strada intr-un mediu in mod evident periculos interzice aceasta metoda. Aici intervine realitatea virtuala care este foarte eficienta dupa cum au demonstrat cercetatorii.
6 copii autisti cu varste cuprinse intre 7 si 12 ani au petrecut o luna invatand cum sa traverseze strazi virtuale, cum sa astepte ca sa se schimbe culoarea de la semafor si sa se uite in dreapta si in stanga pentru a se asigura ca nu trec masini. Participantii la studiu au facut progrese semnificative pe parcursul procesului de invatare: la inceputul studiului, un copil cu un CI mediu a fost capabil sa foloseasca al doilea nivel al programului, pana la sfarsitul studiului foloseau fara probleme nivelul 9, care se caracterizeaza prin mai multe vehicule care calatoresc cu viteza mare.
Totusi, echipa de cercetatori nu avea ca scop invatarea unei abilitati virtuale. Ei doreau sa afle daca acesti copii sunt capabili sa transfere abilitatile pe care le-au dobandit intr-un mediu virtual in viata reala. In acest scop a fost aleasa o zona de exercitiu, cu o strada si o intersectie cu semafoare.
Abilitatea copiilor de a traversa strada in siguranta a fost testata in aceasta zona cercetatorii notand daca s-au oprit sa astepte pe trotuar sau daca au asteptat culoarea verde ca sa traverseze. Copiii au fost adusi in aceasta zona inainte si dupa exercitiul de invatare in lumea virtuala.
Unul dintre participantii la studiu, in varsta de 16 ani, mai participase la un program de siguranta pe strada, dar nu fusese capabil sa invete cum sa traverseze strada in siguranta. Dupa ce a dobandit aceasta capacitate in timpul exercitiului virtual, a invatat cum sa se opreasca pe trotuar inainte sa treaca strada, cum sa se uite la culorile de la semafor, cum sa treaca numai cand este verde si fara sa astepte prea mult.
Studii anterioare au ratat ca acesti copii sunt stimulati de invatarea pe calculator. In cadrul acestui studiu, cercetatorii spun ca au demonstrat ca nivelul lor de inteligenta si severitatea autismului nu le afecteaza abilitatea de a intelege sistemul. Astfel, acest tip de invatare este o modalitate importanta de a le imbunatati abilitatile sociale si cognitive.
Alina Sica
Redactor Copilul.ro
29 Ianuarie 2008