Exista diferite sugestii care ajuta la stabilirea unor jocuri atractive si educative pentru copilul mic.
Joaca trebuie considerata ca un moment relaxant, distractiv. Aceasta trebuie sa includa pe langa jucarii si alte obiecte, miscare cat mai multa si interactiune cu alti oameni (in special copii).
Orice activitate, incepand de la suflatul baloanelor de sapun, la joaca de-a v-ati ascunselea, la cantat, dansat sau desenat sunt utile in dezvoltarea sociala, fizica si psihica a copilului.
Participarea parintilor la procesul de joaca este foarte importanta pentru copil, deoarece pe langa sprijinul psihic, parintii ii transmit increderea si energia necesara jocului. Mama nu trebuie sa se cenzureze si trebuie sa intre in jocul copilului.
Daca aceasta simpte nevoia sa se tavaleasca pe covor cu copilul sau sa se joace de-a v-ati ascunselea cu acesta nu trebuie sa ezite nici un moment.
Se creaza astfel un sentiment placut de acceptare si satisfactie si nu in ultimul rand de egalitate.
Parintii trebuie sa vorbeasca cat mai des cu copilul, iar joaca este un pretext ideal pentru dezvoltare unui limbaj corespunzator.
Dezvoltarea neuropsihica corespunzatoare se realizeaza in mare parte tot prin joc. Joaca trebuie sa fie distractiva sa relaxeze copilul si sa-l binedispuna atunci cand este plictisit.
Majoritatea psihiatrilor si psihologilor considera joaca un antidepresiv natural, extrem de important in cizelarea personalitatii fiecarui copil in parte.
Joaca nu trebuie sa devina o activitate obositoare pentru copil. Stimularea exagerata poate duce la extenuare fizica si psihica. Ori de cate ori copilul devine plictisit, obosit, somnolent, se recomanda o pauza binevenita (la varste mici acest lucru se realizeaza prin imbaiere sau somn).
Jocul copiilor nu trebuie sa fie intotdeauna strict individual. Acesta trebuie sa invete sa interactioneze si cu alti copii.
Copilul trebuie lasat sa controleze pe cat posibil jocul, deoarece acest lucru ii confera un sentiment de siguranta, independenta si superioritate.
Nu trebuie sa se uite insa faptul ca inafara jocului copilul trebuie sa asculte de persoanele care il ingrijesc pentru a nu e transforma intr-un prescolar cu probeleme de personaliate.
Jocul trebuie sa ramana indiferent de context o activiate distractiva care sa bucure si sa satisfaca copilul.