Importanta limbajului non-verbal in comunicarea cu copilul mic

| | Actualizat: 2011-04-12 09:57:54

Mijloacele de comunicare sunt destul de diferite la copilul mic. Intelegerea limbajului vorbit (cuvinte) si abilitatile motorii se dezvolta si se perfectioneaza  cu mult inaintea celui vorbit. De aceea nu trebuie sa ne mire faptul ca majoritatea copiilor invata sa fredoneze o melodie inainte de a putea sa vorbeasca.

Limbajul corporal se dezvolta de asemenea precoce si este foarte important in comunicarea cu cei din jur. Spre exemplu, copilul poate sa arate cu degetul un anumit obiect inainte de a putea spune "uite!" sau va face cu mana inainte sa reuseasca sa spuna "tai, tai", "la revedere".

Nou-nascutul comunica cu parintii prin miscari ale corpului ca apoi sa reactioneze la stimulii din mediu si sa inceapa sa-si dezvolte si limbajul verbal.

Cele mai frecvente sunete din primele luni de viata sunt interjectiile nearticulate si nedirectionate si nu in ultimul rand plansul (prin care isi exprima nevoile).

Dupa 6-7 luni de viata, copilul incepe sa foloseasca si cuvinte bisilabice, ca apoi dupa varsta de un an sa reuseasca sa rosteaza cuvinte precum "mama" sau "tata".

Ideea de a-i invata pe copii un limbaj de comunicare prin semne, a fost inspirata de un expert pe numele de Joseph Garcia. Acesta a aratat cat de usor au invatat un limbaj de comunicare nonverbal (prin semne), copii parintilor surdo-muti. Acestia au invatat sa comunice cu parintii destul de usor folosind limbajul corporal si au reusit sa-si exprime nevoile si dorintele mult mai usor decat copii care nu cunosc aceasta metoda de comunicare.

Beneficiile comunicarii printr-un astfel de limbaj are beneficii considerabile. Orice parinte prefera sa i se arate cu mana obiectul pe care copilul il doreste decat ca acesta sa planga sau sa tipe pana cand va obtine ceea ce vrea.

Beneficiile limbajului corporal

Multi parinti se intreaba daca utilizarea limbajului corporal (comunicarea prin semne), nu va afecta la un moment dat negativ limbajul vorbit al acestuia. Ultimele studii de specialitate au aratat contrarul si anume ca acest tip de comunicare imbunatateste limbajul vorbit si vocabularul.

Comunicarea prin semne este importanta deoarece face trecerea catre limbajul verbal care insa se dezvolta putin mai tarziu. Stapanirea corespunzatoare a limbajului vorbit necesita timp, rabdare si mult exercitiu si de multa ori poate deveni frustrant, din acest motiv este util ca acestia sa foloseasca si limbajul nonverbal pentru a se face intelesi si pentru a-si exprima nevoile.

Comunicarea
trebuie sa fie reciproca, mama trebuie sa pastreze permanent contactul vizual, sa gesticuleze si sa explice clar lucrurile pe care doreste sa le transmita copilului. De  asemenea mama trebuie sa fie intuitiva si sa-si ajute copilul in exprimare; de multe ori aceasta ii ghiceste gandurile si il ajuta sa se exprime prin gesturi sau cuvinte simple.

Invatarea limbajului corporal

Invatarea comunicarii nonverbale poate incepe in momentul in care copilul incepe sa doreasca sa comunice cu cei din jur. Aceasta dorinta apare incepand cu varsta de 9-10 luni, cand copilul incepe sa devina mai sociabil, mai atent si mai comunicativ.

Se incepe cu invatarea si folosirea unor semne usoare cu grad de dificultate redus, care sa nu induca in eroare copilul is care sa fie usor de reprodus. De exemplu, in timpul mesei mama poate sa intrebe copilul daca mai doreste mancare intinzandu-i lingurita catre gurita: daca sugarul nu va mai dori sa manance isi va intoarce capul sau se va stramba, iar daca mai doreste sa manance va zambi, deschide gura, ca apoi peste cateva saptamani sa gesticuleze, sa intinda mana catre mancare si sa incerce sa apuce lingurita sau farfuria.

Ori de cate ori mama sau bona foloseste un cuvant, este necesar ca exprimarea acestuia sa fie corelata cu un anume semn (corespondent in comunicarea nonverbala). Utilizand aceasta metoda regulat, mama se va face mai usor inteleasa si comunicarea va deveni reciproca, pentru ca pana la dezvoltarea limbajului verbal corespunzator, copilul isi va putea exprima prin semne nemultumirile si nevoile.

Stapanirea unei metode de comunicare, oricare ar fi acesta necesita exercitiu si rabdare si poate dura de la cateva zile pana la cateva saptamani. Pentru a capta interesul si atentia copilului trebuie adoptate metode distractive de invatare, pentru ca in caz contrar copilul se va plictisi si isi va pierde interesul destul de usor.

Nu trebuie sa uitam ca majoritate copiilor, indiferent de varsta invata mult mai usor daca le place ceea ce fac si daca fac acest lucru ca o joaca.

Pentru intelegerea si aplicarea acestor metode de invatare a limbajului nonverbal, parintii pot sa se informeze de pe diferite site-uri de internet de specialitate, carti de pediatrie, educatori sau psihologi pediatri.

Exercitii de limbaj nonverbal (limbajul semnelor)

Exista  mai multe studii si programe realizate de specialisti in cresterea si educarea copiilor, psihologi, care descriu amanuntit aplicarea corecta a limbajului semnelor. De multe ori parintii isi stabilesc un program propriu de comunicare non verbala, care functioneaza la fel de bine ca cele realizate de specialisti.

Dintre gesturile si mimica cel mai des folosite in comunicarea nonverbala cu copilul, amintim urmatoarele:

  • "mancare"- atingerea buzelor cu degetul aratator;
  • "mancarea s-a terminat" – mirare cu o miscare a palmii inainte si inapoi;
  • "speriat" – batai usoare pe regiunea anterioara a pieptului si mimica care sa exprime sentimentul de frica;
  • "fierbinte" – miscare rapida de atinge a limbii sau buzelor cu degetul;
  • "unde?" – miscare sincrona a umerilor si mimica intrebatoare;
  • "iepure" – incretirea pielii fetei si asezarea palmelor deasupra capului;
  • "masina" – manevrarea imaginara a unui volan;
  • "carte" – intinderea mainilor cu expunerea palmelor.
  • Citeste si despre