De multe ori ne-am intrebat daca sa dam bani de buzunar copiilor nostri, la ce varsta, ce suma, cat de des, ce legatura sa fie intre comportamentul lor si acesti bani.
Reprezinta banii de buzunar o necesitate sau o recompensa pentru copil?
Ce rol au ei in dezvoltarea copilului?
Ca sa raspundem acestor intrebari, sa incepem prin a discuta despre rolul cumparaturilor in viata copilului. Luam copilul cu noi in magazine? Il invatam de mic sa aleaga anumite produse, il invatam banii si preturile, ii spunem ce ne permitem sa cumparam si ce nu, care sunt obiectele de care avem nevoie in casa, pentru uz personal, pentru distractie etc.?
De multe ori evitam sa mergem cu copilul la cumparaturi fie pentru ca ne temem sa nu se plictiseasca, fie pentru ca cere lucruri pe care nu i le putem cumpara, fie pentru ca nu putem fi atenti si la copil si la cumparaturi.
Totusi, este necesar sa ii aratam si aceasta parte deloc neglijabila a vietii noastre, sa-i spunem ca avem nevoie de diferite obiecte, sa-i cerem parerea privind achizitionarea diferitelor produse, fie ele de mancare sau pentru el insusi (hainute, incaltaminte, jucarii, obiecte pentru camera), pentru toata familia, pentru vacanta sau diverse daruri pentru cei dragi. Cumparaturile au un important rol educativ.
Mergand impreuna cu cel mic, il putem invata valoarea banilor, putem incuraja anumite comportamente (cum ar fi cele legate de curatenie, cumparand pasta de dinti, periute, sapunul lui preferat etc.), il ajutam sa-si formeze capacitatea de a alege intre mai multe produse care ii plac, sa reuseasca sa amane cumpararea unui produs dorit pentru o data ulterioara, sa obtina informatii despre diferite obiecte, sa comunice cu persoane straine (vanzatoare, alti cumparatori).
Mergand regulat cu el in magazine, facand impreuna liste de cumparaturi, stabilind ce este necesar si ce cumparam din placere, ajutandu-l sa invete valoarea lucrurilor, sa-si faca "mici socoteli" privind lucrurile pe care si le doreste si ar vrea sa ii fie cumparate, copilul va reusi sa se comporte adecvat in magazine si chiar sa fie de ajutor. In acelasi timp, va dobandi incredere in el insusi, in capacitatile lui de a face cumparaturi, de a ajuta.
Sigur ca odata cu cumparaturile, cu dorintele lui pentru diferite produse, va incepe sa stranga banuti, sa-si faca planuri legate de anumite jucarii sau cadouri pe care vrea sa le faca celor din familie sau prietenilor. Asa va afla cum sa gestioneze sumele pe care le-a strans sau le-a primit cu diferite ocazii, va cunoaste cu aproximatie preturile obiectelor pe care le doreste.
Primii pasi catre banii de buzunar sunt asadar facuti impreuna cu parintii, inca de cand copilul este mic. Daca toate acestea merg bine, copilul va putea beneficia de o anumita suma care sa-i permita cumpararea unor obiecte pentru el insusi.
Sumele de care copilul dispune este bine sa fie in conformitate cu capacitatea lui de a le gestiona. Daca se va trezi cu sume mai mari, copilul nu va sti ce sa faca cu ele. Asadar chiar daca isi doreste o jucarie sau altceva, valoarea respectivului obiect nu trebuie sa depaseasca posibilitatie lui de a strange banii respectivi.
La 6-7 ani, un copil poate sa faca mici cumparaturi cu conditia sa se descurce cu socotelile pana la 20, cu restul si cu relatia cu vanzatorul. Astfel el poate merge singur la un magazin mic pentru a cumpara un corn, niste bomboane, un iaurt, un caiet, o punga de pufuleti.
Mergand din aproape in aproape, nu vom ajunge in situatia de a fi depasiti de cererile copilului, in imposibilitatea de a-i fixa o suma de bani de buzunar, de a-l pedepsi ca a cheltuit prea mult sau pe obiecte care nu-i folosesc. Ba chiar, copilul va deveni responsabil, va face diferenta intre nevoi si dorinte, va cauta obiecte de calitate si nu va fi risipitor.
Din punct de vedere psihologic, atat recompensarea cat si pedepsirea copilului cu ajutorul banilor, nu este recomandata pentru ca astfel el va intelege ca banii sunt un cadou, va avea un comportament duplicitar doar pentru a-i obtine si va pierde din vedere aspectul cel mai important, cel practic – avem nevoie de bani pentru a cumpara diferite produse.
Banii vor deveni un lucru cu care sa se mandreasca, va pune semnul egal intre comportamentul lui si sumele obtinute, va invata pentru bani si totul ar putea degenera in a cumpara dragostea si bunavointa parintilor, prietenia colegilor.