Cand vine vorba de bani si copil parca nu mai ai rabdare pana cand acesta va intelege odata ca banii nu cresc in pom, ca se castiga si se muncesc cinstit si ca nu dispuneti de sume infinite de bani.
Banii pe intelesul copiilor de la 2 la 8 ani
Descopera cum evolueaza capacitatea de intelegere a banilor la copii la fiecare varsta intre 2 si 8 anisori!
La 2 ani
Banii sunt o reprezentare concreta a unei idei abstracte, iar copiii de 2 ani nu sunt in masura sa inteleaga asta. Daca-i dai micutului o moneda cu siguranta mai degraba o baga in gurita, o arunca sau incearca sa o rupa decat sa o bage intr-o pusculita.
Totusi copilul de 2 ani poate intelege o definitie primitiva, dar concreta a banilor – si anume ca banii inseamna monede si lei – si ca ei se pot folosi la magazin in schimbul unor lucruri.
La 3 ani
De la 3 ani, copilul poate incepe sa identifice monedele dupa tipul lor daca este suficient de expus si daca te preocupi de acest lucru vorbindu-i constant despre ele.
Pe masura ce capacitatea mentala a copilului se dezvolta si este expus unor medii si situatii in care apar tranzactii de bani, el incepe sa inteleaga ca banii au o valoare.
Daca-i dai unui copil de 3 ani o moneda este foarte posibil sa inteleaga ca poate lua ceva in schimbul ei.
La 4 ani
Multi copii de 4 ani pot intelege "aspectul comercial" al banilor, astfel ca, daca este pus in situatia de a da o moneda unui casier, el stie ca nu o va mai primi inapoi. Insa ei nu inteleg si care sunt diferentele de pret si ce anume se poate cumpara cu o moneda si ce nu. Daca are o moneda in manuta copilul el are impresia ca poate cumpara un intreg magazin cu ea.
Tot in aceasta etapa a copilariei copilul poate pricepe ca banii vin dintr-un loc de munca si ca sunt limitati, adica parintii nu dispun de bani fara numar. Ei pot intelege si ca unii oameni au mai multi bani ca altii si ca cei care au mai mult i-ar putea ajuta pe cei cu mai putin.
La 5 ani
Incepand cu 5 ani copilul incepe treptat sa aiba o reprezentare din ce in ce mai realista a banilor. Poti incepe chiar sa ii dai o mica indemnizatie incepand cu aceasta varsta pe care sa o aiba in gestiune, bineinteles cu cateva indrumari din partea ta.
Daca ii explici ca o bancnota poate cumpara o jucarie (daca strange mai mult timp), in timp ce de o moneda (pe care o are acum) nu isi poate lua decat o bombonica, copilul va intelege asta. Va intelege ca exista o valoare a banilor si o diferenta de pret. Cel mai probabil insa ca va opta pentru bomboana, pentru ca ei traiesc foarte mult ancorati in prezent si in satisfactiile imediate.
Pusculita este o idee buna pentru copilul de aceasta varsta. Insa are nevoie de tine pentru a o gestiona si pentru a intelege ca daca strange banuti va avea satisfactii mai mari in viitor.
La 6 ani
Conceptul de economisire a banilor va prinde din ce in ce mai mult contur la copilul de 6 anisori. Insa ideea de viitor este inca neclara pentru el, de aceea va stabili obiective pe termen scurt cu ei.
La sfarsitul gradinitei sau inceputul scolii copilul este apt sa numere ceea ce ii poate ajuta in administrarea banutilor si in numararea lor. Tot la aceasta varsta copii pot face diferenta intre "a vrea" si "a avea nevoie".
La 7 ani
Copilul de varsta scolara poate aprecia ca are optiuni atunci cand vine vorba de banuti. De asemenea, el nu se va mai multumi cu monede. Va stii ca moneda are o valoare foarte mica si nu va fi prea incantat de cate ori o va primit! Asteptarile cresc pe masura ce inainteaza in varsta!
La 8 ani
Pana cand va implini 8 anisori copilul va intelege valoarea reala a monedelor. Vor stii exact care este de 5 bani, 10 bani sau 50 de bani.
Insa copilul devine din ce in ce mai intelegator si deschis ideii de recompensa intarziata (economisirea banilor in vederea unui scop viitor). De asemenea, va avea o reprezentare mai buna a idee de viitor. Asa ca obiectivele pe termen lung sunt mult mai realiste si de pus in practica la aceasta varsta.