Montessori si Waldorf sunt unele dintre cele mai populare si apreciate sisteme educationale neconventionale din lume. Aceste metode de invatamant atipice au luat amploare si au atras rapid interesul tot mai multor institutii sau parinti pentru educatia primara a copiilor lor. Desi ambele tipuri de scoli, prima intemeiata de Maria Montessori si a doua de Rudolf Steiner, au o multime de carecteristici si lucruri in comun, filosofiile lor difera intr-o multime de privinte.
Stil de invatare sau predare
Montessori: scoala crede in copil si abilitatea lui de a sti ce doreste de la el si de la viata si il lasa sa aleaga ceea ce vrea sa studieze, profesorul fiindu-i doar un ghid in procesul cunoasterii.
Waldorf: foloseste o abordare directionata spre profesor in sala de clasa, care indruma copilul spre dobandirea cunostintelor si aprofundarea materiei, el este cel care preda, copilul supunandu-se materiilor impuse.
Spiritualitate
Montessori: nu are un model de spiritualitate prestabilit; este un sistem educational flexibil si deschis, care se adapteaza nevoilor si credintelor fiecaruia in parte.
Waldorf: chiar daca Steiner nu a vrut sa adere la nicio religie sau entitate spirituala, scoala lui este inradacinata in antroposofie, o filosofie de viata care considera ca oamenii trebuie sa aiba mai intai o intelegere a umanitatii inainte de a intelege mecanismul de functionare a universului.
Activitati de invatare
Ambele sisteme educationale folosesc metode neconventionale pentru asimilarea informatiilor si nu se bazeaza pe note sau testari. Din punct de vedere al activitatilor de invatare, cele doua scoli se bazeaza pe acelasi principiu: respectarea nevoii copilului pentru un anumit ritm sau ordine de invatare in rutina zilnica.
Desi acest principiu este recunoscut si pus in aplicare prin joaca, cele doua scoli au viziuni diferite in modul in care jucariile faciliteaza procesul de invatare:
Montessori: copilul trebuie sa se joace cu acele jucarii care il ajuta sa inteleaga concepte si sa invete lucruri noi; este vorba de jucariile educative.
Waldorf: incurajeaza copilul sa-si puna la lucru imaginatia si sa-si confectioneze propriile jucarii, din materialele pe care le are la indemana; metoda Steiner pune accentul pe creativitate in procesul de invatare a copilului.
Ambele scoli folosesc curriculumuri adecvate nivelului de dezvoltare a copilului si cred atat in abordarea practica, cat si teoretica in procesul de invatare, desfasurate concomitent pe parcursul mai multor cicluri educationale.
Arta si creativitate
Montessori: exploateaza arta si creativitatea, dar educatorii considera ca cei mici invata si se dezvolta cel mai mult daca se concentreaza pe partea pragmatica; cunoasterea este initiata prin experienta si contactul cu lumea inconjuratoare in toata splendoarea ei.
Waldorf: sistemul nu agreeaza conceptia Montessori si considera ca dezvoltarea creativitatii de la varste mici este esentiala pentru dezvoltarea pe termen lung a copilului - arta, muzica, jocurile de rol, dar si cele care pun imaginatia la lucru sunt integrate constant in orele de clasa.
Perspectiva asupra naturii
Ambele tipuri de scoli au meritul de a pune accentul pe importanta stilului de viata eco si pe respectul pentru natura. Atat in sistemul Montessori, cat si in tehnica Steiner, copiii invata o multime de lucruri despre lumea inconjuratoare si natura.
Reciclarea si protectia mediului sunt doua parti importante in curriculumul ambelor scoli.
Utilizarea calculatorului si televizorului
Conceptia privind introducerea gadgeturilor in procesul educational difera la cele doua scoli:
Montessori: lasa la latitudinea parintilor sa decida cat si cum anume trebuie folosite dispozitivele electronice in educatia copilului, desi recomanda limitarea televizorului, telefoanelor mobile, calculatorului sau mp3 playerului in activitatile din programul lui obisnuit.
Waldorf: este rigida in ceea ce priveste expunerea la gadgeturi si surse media moderne. Fiolosofia scolii urmareste ca cel mic sa-si creeze propria lume, prin prisma imaginatiei si sa nu se lase influentat de aceste surse moderne. Calculatoarele sunt introduse in procesul de invatare la orele de clasa abia tarziu, in clasele superioare.
Ambele scoli considera ca gadgeturile limiteaza dezvoltarea creativitatii si imaginatiei copiilor, chiar daca una pune mai mult accentul pe aceste abilitati decat cealalta.
Perspectiva asupra muncii sau activitatilor extracurriculare
Montessori: vede munca in afara scolii si activitatile extracurriculare, din care copilul invata sa devina responsabil, independent, ca pe o placere, din care-si dezvolta in mod natural instinctul de a ajuta si invata lucruri noi. Nu impune activitatile domestice si ajutorul dat parintilor la curatenie, cumparaturi etc. in programul scolii, dar incurajeaza inclinatia copiilor pentru a oferi suport atunci cand este nevoie, pentru a deprinde lectii de viata si educationale importante din ele.
Waldorf: considera ca aceste activitati extracurriculare "fura" din bucuria de a fi copil si umbresc copilaria celui mic; merge pe principiul ca un copil trebuie sa fie copil si sa experimenteze activitatile specifice varstei: joaca, veselie, bucurie prin metode distractive si amuzante.
Aptitudini scolare sau de invatare
Cele doua scoli difera din punct de vedere al dobandirii aptitudinilor scolare:
Montessori: introduce programa scolara devreme, inca de la varsta prescolara. Copiii invata sa citeasca inca din anii de gradinita.
Waldorf: o introduce abia de la 7 ani sau mai tarziu. In prescolaritate, educatorii accentueaza mai mult activitatile copilariei, incurajeaza imaginatia si creativitatea copiilor. Se concentreaza pe dezvoltarea si dobandirea aptitudinilor de scris si citit abia in primii ani de scoala.
Tie care ti se par a fi punctele-cheie ale fiecarei scoli neconventionale in parte? Copilul tau studiaza la o gradinita sau scoala care se bazeaza pe tehnica de invatamant Montessori ori Waldorf? Cum ai ales institutia si de ce? Spune-ne parerile tale in sectiunea de comentarii de mai jos!